Dokumenttimainos (Document Ad) on yksi LinkedIn-mainonnassa tarjolla olevista 15 eri mainosmuodosta. Olet voinut törmätä dokumenttimainoksiin LinkedIn-uutisvirrassasi. Dokumenttimainos on yksi parhaista tavoista kommunikoida laajempia kokonaisuuksia kohderyhmällesi suoraan LinkedIn-uutisvirrassa.
Dokumenttimainoksella tuot asiantuntijasisältösi LINKEDIN-UUTISVIRtaan
Dokumenttimainos sopii kokemuksemme mukaan erinomaisesti esimerkiksi asiantuntijapalveluiden asiakastarinoiden kommunikointiin LinkedInin sisällä.
Toinen käyttötapa, johon dokumenttimainos tyypiltään sopii hyvin, on asiantuntijapalveluiden arvon kommunikointi kohderyhmälle suoraan LinkedInin uutisvirrassa. Voit tällöin herättää esimerkiksi asiantuntija-artikkelin täysin uudella tavalla eloon ja tuoda sen tavoittelemasi kohderyhmän tietoisuuteen tehokkaasti suoraan LinkedInissä.
Tietyissä kampanjoissamme olemme tuoneet samaa sisältöä sekä dokumenttimainoksiin että ajatusjohtajamainoksiin. Näet tästä esimerkin alla videon muodossa Ahto Advisorylle toteuttamissamme mainossisällöissä.
DATAVETOINEN SISÄLLÖLLINEN KEHITYSProsessi tämän DOKUMENTTIMAINOKSEN TAKANA on myös MIELENKIINTOINEN
Loimme Ahto Advisorylle syksyllä 2024 neljä eri dokumenttimainosta, jotka kaikki perustuivat Ossin sivustollaan aiemmin julkaisemiin teksteihin. Kun nämä neljä eri dokumenttimainosta olivat näkyneet samalle tarkkaan määritellylle kohdeyleisölle tietyn aikaa, huomasimme yhden mainoksista resonoivan kohdeyleisössä merkittävästi muita paremmin. Tuo mainossisältö käsitteli toimitusjohtajan suurimpia markkinointiongelmia. Tästä syystä päätimme yhteistyössä Ossin kanssa kanssa jatkojalostaa tätä sisältöä. Ossi päätyi avaamaan toimitusjohtajan markkinointiongelmia syvemmin. Tältä pohjalta:
- Ahto Advisoryn sivustolle julkaistiin kolme uutta asiantuntija-artikkelia
- Ossi julkaisi aiheesta kolme uuttaa julkaisua henkilökohtaisella LinkedIn-tilillään, joita hyödynnettiin myös ajatusjohtajamainoksina
- Kaksi syvemmin käsiteltyä markkinointiongelmaa on käännetty myös uusiksi dokumenttimainoksiksi – toisen näistä voit nähdä alla videolla.
Tämä on mielestäni erinomainen esimerkki siitä, miten systemaattinen LinkedIn-mainonnan kehitys ja muu digitaalinen sisältömarkkinointi nivoutuvat datavetoisesti yhteen.
Dokumenttimainoksella tuot asiakastarinat kohderyhmäsi silmille suoraan LinkedInissä
Tässä videolla käyn lyhyesti läpi, miten Coventures tuo Nokia Bell Labs -asiakastarinansa eloon tavoittelemansa kohderyhmän silmille LinkedInissä.
LINKEDIN-DOKUMENTTIMAINOKSILLA VOI KOMMUNIKOIDa KOHDERYHMÄLLE MYÖS UUTTAa TARJOOMAA
Tässä näet vielä kolmannen tavan hyödyntää dokumenttimainosta LinkedInissä. Siinä tuotamme omalle mainonnan kohderyhmällemme suoraan lisätietoa onnistuneen LinkedIn-mainoksen toteuttamisesta. Kun loimme tämän mainoksen, meiltä ei löytynyt omalta sivultamme vielä vastaavaa sisältöä lainkaan.
DokumenttimainoKSELLA ON MAHDOLLISTA KERÄTÄ MYÖS LIIDEJÄ
Dokumenttimainoksia voi käyttää myös aktiivisempaan liidien keräämiseen suoraan dokumenttimainoksen yhteydestä siten, että koko dokumenttia ei näytetä LinkedIn-käyttäjälle ennen kuin hän jättää yhteystietonsa liidilomakkeella mainostavan yrityksen tietoon. Tällöin käyttäjä pääsee näkemään loput dokumenttimainoksesta vain ja ainoastaan jättämällä yhteystietonsa.
Valtaosassa pyörittämiämme kampanjoita käytämme dokumenttimainoksia laajemman sisällön tarjoilemiseen LinkedIn-uutisvirrassa. Tästä syystä emme useimmiten koe järkeväksi pyytää dokumenttimainoksen sisällön näkijältä suoraan yhteystietoja. Näin voidaan kyllä toimia, mutta silloin tiedämme mainonnan kohdeyleisön:
- Joko vuorovaikuttaneen sisältöjemme kanssa merkittävästi
- Tai tarjottu sisältö luo niin merkittävää lisäarvoa lukijalle, että sitä vastaan voidaan pyytää kohdeyleisöltä yhteystietoja
Pyydä meiltä apuja LinkedIn-mainontaan
- Henkilövetoinen LinkedIn-markkinointi – onko siinä järkeä? - August 20, 2025
- Viestimainos eli Message Ad LinkedIn-mainonnassa - August 5, 2025
- Karusellimainos LinkedIn-mainonnassa - June 11, 2025