Omalla profiilillani tekemät henkilökohtaiset LinkedIn-julkaisuni ovat näkyneet LinkedInin tarjoaman analytiikan mukaan tästä hetkestä vuoden taaksepäin yhteensä 379 000 kertaa. Samaisen analytiikan mukaan julkaisuni ovat tavoittaneet 52 979 LinkedIn-käyttäjää. Onko tämä paljon vai vähän? Se riippuu hyvin pitkälti mistä vinkkelistä katsot asiaa. Ehkä olet LinkedIn-vaikuttaja ja naureskelet näille luvuille. Ehkä pohdit ensimmäisten LinkedIn-julkaisujen tekemistä tai pohdit sitä miten henkilöstönne voisi saada aktiiviseksi LinkedInissä ja tällaiset luvut pyörivät toistaiseksi vasta päiväunissasi.

Tavoitteenani oli tällä kirjoituksella arvioida kriittisesti oman tekemiseni järkevyyttä ja samalla tarjota näkökulmaa muille henkilövetoisen LinkedIn-viestinnän suunnittelijoille. Toivottavasti tästä on hyötyä. Kerro mulle ihmeessä LinkedInissä, mikä jäi mietityttämään. Voit toki olla yhteydessä myös mulla tavoin.

LinkedIn-julkaisujen näkyvyys vuodessa

 

Noin yksi kuudesosa Julkaisujeni näkvyydestä on tullut LinkedIn-ajatusjohtajamainosten avulla maksamalla näkyvyydestä 1238 euroa

Testasin keväällä 2025 kolmen henkilökohtaisen LinkedIn-julkaisuni sponsorointia eli mainostimme niitä ajatusjohtajamainoksena määrittelemällemme kohdeyleisölle. Tästä johtuen tätä analyysia varten on huomioitava seuraavat asiat:

  • Kun yksittäisen LinkedIn-käyttäjän julkaisujen näkyvyyslukuja tarkastelee, niin LinkedIn esittää näissä luvuissa myös mainonnalla (ajatusjohtajamainos) saavutetun näkyvyyden. Tästä syystä omaa orgaanista julkaisujeni tavoittavuutta analysoidessa on oleellista vähentää kokonaisnäyttökerroista mainonnalla saavutetut näyttökerrat.
  • Mainonnan käyttö omalla tililläni antaa mahdollisuuden arvioida orgaanisen julkaisutoimintani näkyvyyden arvoa, koska voin käyttää mainostamieni julkaisujen keksimääräistä CPM-hintaa (eli hintaa per tuhat näyttökertaa) näkyvyyteni arvottamisessa euromääräisesti.

Kuvassa alla näet kampanjan, joista kolme mainosta (Mikko 1, Mikko 2 ja Mikko 3) orgaanisten julkaisujeni mainostamiseen.

LinkedIn Campaing Manager -näkymä

Kun LinkedInissä mainostamiemme julkaisujeni näyttökerrat (55 500) vähentää kaikista julkasiujeni näyttökerroista, niin jäljelle jää 324 075 orgaanista näyttökertaa.

Orgaanisen LinkedIn-julkaisutoimintani synnyttämän mediatilan arvoksi muodostuu 7691 euroa vuodessa

Kun kirjoitan äskeisen otsikon, niin hämmästyin ja hieman myös ärsyynnyin. Miksi? En ole kellottanut kaikkea LinkedIn-julkaisutoimintaani käyttämääni aikaa, mutta ensikäden fiilikseni on, että pidän tuota työtä paljon arvokkaampana kuin 7691€. Olen nimittäin käyttänyt LinkedIn-julkaisutoimintani ylläpitämiseen useamman työtunnin viikossa.

Nyt kun vertaan sitä tuotospanossuhdetta noihin 55 500 näyttökertaan, jotka olen saavuttanut sponsoroimalla kolmea päivitystäni ajatusjohtajamainoksena 1238 eurolla, niin äkkiseltään se hyötysuhde tuntuu huomattavasti paremmalta.

LinkedInin ajatusjohtajamainokset maksavat keskimäärin enemmän kuin muut mainosmuodot. Ajatusjohtamainoksista voi joutua kohdeyleisöstä riippuen maksamaan globaalisti $60 – $160 per tuhat näyttökertaa.

Mikäli kerron omat vuotuiset 324 tuhatta näyttökertaani esimerkiksi 50 eurolla, niin saan summaksi 16 200€. No nyt alkaa kuulostaa hieman järkevämmältä.

Jatketaan analyysia

Suosituimmat henkilökohtaiset julkaisuni käsittelevät kaikki melko selkeästi sitä, että me autamme yrityksenä muitayrityksiä LinkedIn-mainonnassa. Tässä alla näet listan näistä kolmesta julkaisusta ja niiden tavoittavuudesta.

Kolme suosituinta LinkedIn-julkaisuani

Viimeisen vuoden aikana tekemieni LinkedIn-julkaisujen pääpointti on siis ollut tehdä suhteellisen selväksi, että autamme B2B-yrityksiä LinkedIn-mainonnassa. Suurin osa päivityksistäni on käsitellyt tätä aihetta. Vaikka se ei välttämättä ole kaupallisesti perusteltua tai muutoin kovin järkevää, niin olen tehnyt melko paljon julkaisuja myös muista aiheista. Jonkin verran yrittäjyydestä ja harrastustoiminnastani.  Itselleni tämä on ollut kuitenkin tärkeä tapa pitää julkaisutoimintani ja läsnäoloni kanavassa ihmimillisenä.

Kuinka paljon sitten nämä julkaisuni “aiheen vierestä” ovat muodostaneet tuosta reilusta 324 tuhannesta näyttökerrasta vuoden aikana? En valitettavasti pysty vastaamaan tähän tarkasti. Arvioisin ainakin 1/5 osan olleen tällaisia julkaisuja.

Paljonko olen käyttänyt LinkedIn-julkaisujen kirjoittamiseen Työaikaa ja olenko käyttänyt tekoälyä?

Tämä on oleellinen kysymys. Ensin alkuun on mainittava, että en ole laatinut yhtään ainoaa LinkedIn-julkaisua tekoälyn avulla. Olen kyllä pohtinut tätä ja testaillut tekoälyavusteista sisällöntuotantoa. Esimerkiksi tämän karusellimainosta käsittelevän blogiartikkelin tekstin tuotin tekoälyavusteisesti. Keräsin huhtikuussa 2025 80kpl LinkedIn-mainontaa käsitteleviä LinkedIn-julkaisujani yhdelle dokumenttille ja latasin ne Claude Sonnetille tausta-aineistoksi. Mikäli sua kiinnostaa vilkaista noita 80 LinkedIn-julkaisuani, niin pääset näkemään ne tästä.

Tutkin työaikakirjauksiani tuntiseurantaan käyttämästämme Togglista. Olen onnistunut kellottamaan kuluvana vuonna 49 työtuntia oman markkinointimme tekemiseen. Valitettavasti henkilökohtaisiin LinkedIn-julkaisuihin käyttämästäni työajastaei ole vedenpitävää kirjanpitoa.

Muutamien kirjausten ja arviooni pohjautuen olen käyttänyt LinkedIn-julkaisujen kirjoittamiseen ja aikatauluttamiseen 2-3 työtuntia viikossa. Kun päätin vajaa vuosi sitten aktivoitua ja systematisoida henkilökohtaista LinkedIn-julkaisutoimintaani, niin kirjoitin julkaisuja samana päivänä tai korkeintaan aikataulutin seuraavan päivän julkaisun edellisenä päivänä valmiiksi.

Melko nopeasti ymmärsin, että tässä ei ole kovinkaan paljon järkeä workflow-mielessä. Sitten siirryin kirjoittamaan ja laatimaan noin 4-5 julkaisua (eli seuraavan viikon) julkaisut yhdeltä istumalta. Tämä toimii systeeminä jo paljon paremmin. Kehitettävää siinä on vielä paljon.

LinkedIn-julkaisujen kirjoittaminen on vain MURTO-OSA Merkityksellisestä TYÖAJASTA LINKEDINISSÄ

Kun LinkedIn-julkaisutoiminnan saa vauhtiin, niin julkaisujen kirjoittaminen on loppupeleissä vain osa asiantuntijan aktiivisesta LinkedIn-työstä. Enemmän aikaa kuluu viikkotasolla oman sisällön mahdollisesti tuottamiin reaktioihin ja alustalla ihmisten kanssa käytyihin keskusteluihin. Vuorovaikutuksella ja keskusteluilla on kokemukseni mukaan paljon suurempi merkitys kuin julkaisutoiminnalla.

Suuren yhtiön johtaja voi saada merkittävää vaikutusta aikaan pelkillä LinkedIn-julkaisuilla, mutta suurelle yleisölle tuntemattoman asiantuntijan pitää tehdä paljon “jalkatyötä” eli käydä aktiivisesti keskusteluja.

Tätä kirjoitusta laatiessa itsellenikin jäsentyy uudella tavalla se, että julkaisutoiminta luo vain tekemisen pohjan. Merkitykselliset kaupalliset keskustelut ovat sitten asia erikseen.

LinkedIN-Julkaisutoimintani laskennallinen kustannus On noin reilu 1200-2400€ KUUKAUDESSA

Olen siis käyttänyt LinkedIn-julkaisuihin ja alustalla käymiini keskusteluihin arvioni mukaan kuusi (6) työtuntia viikossa. Täten pelkän LinkedIn-julkaisutoimintani kustannus on vähintään 1200 euroa kuukaudessa. Kun siihen lisätään päälle alustalla käyttämäni työaika, niin kustannukseksi on suht helppo arvioida kuukausitasolla 2400 euroa. Oman laskentani perustan siihen, että voisin melko varmasti ilman LinkedIn-tekemistäni saada asiakkailtamme lisää laskutettavaa työtä 100 euron tuntihinnalla tuon reiluksi kolmeksi työpäiväksi kuukaudessa.

Tämä saa minutkin miettimään sitä, että pitäisikö sitä aktivoida Haamun kaltainen palvelu LinkedIn-julkaisutoimintani ylläpitämiseksi. Melko varmasti saisin tuon vapautuneen työajan käännettyä laskutettavaksi liiketoiminnaksi. Asia ei toki pienelle asiantuntijayritykselle ole mielestäni aivan niin mustavalkoinen. Vaikka laskennallisesti haamukirjoittajan käyttäminen voisi olla helposti perusteltua, niin olen toisaalta halunnut myös itse ymmärtää LinkedIn-julkaisutoiminnan haastavuuden.

Tällöin pystyn myös paljon konkreettisemmin tulevaisuudessa auttamaan muita yhtiöitä kokonaisvaltaisen LinkedIn-viestinnän suunnittelussa ja toteutuksessa. Mikäli tämä ei ole sinulle johtajana niin lähellä omaa ydintekemistä kuin minulle, niin ulkoistuspäätös voi olla todella looginen ratkaisu.

yhteenveto LinkedIn-aJatusjohtajuuden rakentamisen kustannuksista ja potentiaalisesta ARVOSTA

Mikäli jaksoit lukea tai edes skimmailla kirjoituksen tänne asti, niin ymmärrät asiassa olevan monta näkökulmaa. Kerrataanpas ne numero, jotka on saatavilla:

  • LinkedIn-julkaisujeni orgaaninen näkyvyys
    • 324 000 näyttökertaa
    • Orgaanisen äkyvyyden arvo käytetystä CPM-hinnasta riippuen 7 700 – 16 200 euroa
  • LinkedIn-julkasujeni maksettu näkyvyys
    • 55 500 näyttökertaa 1238 eurolla
  • Tavoitetut LinkedIn-käyttäjät
    • 52 979 käyttäjää
  • Ylläpitämäni LinkedIn-julkaisutoiminnan kustannus
    • Laskennallisesti vaihtoehtoiskusannusajattelun kautta hinta 1200€/kk (100€/h) julkaisutoiminnalle ja toinen 1200€/kk (100€/h) muulle vuorovaikutukselle LinkedInissä
    • Toteutunut reaalikustannus perustuen itselleni tällä hetkellä yrittäjänä maksamaani palkkaan olisi noin 875€/kk
  • Kaupalliset tulokset
    • En pysty vielä vuoden jälkeen todentamaan yhtäkään asiakasta, joka olisi päätynyt meille vain ja ainoastaan LinkedIn-julkaisutoimintani perusteella. Toisaalta useamman asiakkaan tiedän nähneen LinkedIn-julkaisujani ennen päätymistä asiakkaksemme.
    • Yksi tämän hetkisistä jatkuvista asiakkuuksistamme on lähtenyt liikkeelle niin, että kommentoin alkuvuodesta kyseisen firman toimistusjohtajan kirjoittamaa blogiartikkelia LinkedInissä.
    • Viimeksi viime viikolla  yhteydenoton mielenkiintoisesta firmasta “Sinä taidat tietää näistä LinkedIn-hommista” – Tällaisissa tilanteissa pitäisi aktiivisemmin kysyä, että onko syy yhteydenottoon LinkedIn-tekemiseni vai mahdollisesti joku muu tekijä.

Miten tästä eteenpäin – JAtkanko LinkeDIn-Julkaisutoimintaa?

Kyllä jatkan. Kirjoitin tämän analyysin yhtä lailla itselleni kuin asiakkaillemme. Kolme pointtia, jotka jäivät tästä analyysista itselleni käytäntöön vietäväksi:

  1. Muista, että ne varsinaiset kaupalliset keskustelut käydään keskimäärin LinkedIn-uutisvirran ulkopuolella
  2. Pohdi tarkkaan minkä sisällön jakelua on oikeasti järkevää vahvistaa esimerkiksi ajatusjohtajamainoksilla, koska sillä saan tietyn viestin kohdeyleisön silmille ilman jatkuvaa duunia.
  3. Lisää tavoitteellisuutta, paranna julkaisutoiminnan systematiikkaa ja toteuta vastaava analyysi seuraavan kerran jo kuuden kuukauden päästä.

Näiden lisäksi yritän panostaa jatkossa enemmän videomuotoiseen sisältöön. Tämän tekemisen suhteen en vielä saanut hommaa raiteilleen, vaikka muutamia kokeiluja olenkin tehnyt.

Mikko Rindell