Olemme tehneet tiiminä viime syksystä alkaen parhaamme, jotta tuottamastamme LinkedIn-mainonnan palvelusta tulisi päivä päivältä parempi. Yksi pieni osa-alue tässä on oman LinkedIn-mainontamme käyttö oppimisalustana. Siellä voimme suhteellisen ketterästi testata uusia juttuja kuten mainosmuotoja.
Yksi esimerkki tämän toteutumisesta on minun henkilökohtainen LinkedIn-julkaisuni, joka osaksi omaa mainontaamme helmikuun alussa omassa mainoskampanjassamme.
Useampi asiakkaamme on innostunut esimerkkimme kautta ajatusjohtajamainostyypin käytöstä osana mainontaansa. On ollut kiva nähdä, että kyseinen oma julkaisuni on tominut myös yhtenä inspiraation lähteenä asiakkaidemme toimitusjohtajien orgaanisissa julkaisuissa, joita on sittemmin siirretty mainontaan.
Kyseinen julkaisuni on pyörinyt yhtiömme LinkedIn-mainoksena nyt 1,5 kuukautta. Tämän lisäksi olemme kokeilleet mainonnassa myös muutamaa muuta julkaisujani. Myös tämä julkaisu on tätä kirjoitusta julkaistessa käytössä mainonnassamme:
Nämä ajatusjohtajamainokset ovat toki vain yksi monista LinkedInin mainosmuodoista, joita sekä omassa että asiakkaidemme mainonnassa jaktuvasti käytämme.
yhdeksÄN ROHKEAA LinkedIn-mainonnan B2B-asiakastamme Mahdollistavat parhaillaan oppimisemme
Miksi nämä asiakkaat ovat rohkeita? No siksi, että useimmat B2B-sektorin PK-yritykset eivät vielä hyödynnä LinkedInin-mainontaa systemaattisesti. Moni meidänkin asiakkaista on tehnyt joitakin varovaisia kokeiluja ennen kuin on kääntynyt puoleemme. Mainontaa voi toki pyörittää inhouse-tiimin voimin, mutta ulkopuolisen avun pyytäminen vaatii aina tietynlaista rohkeutta asiassa kuin asiassa.
Pyrimme olemaan nöyriä ja kehittämään LinkedIn-mainonnan palveluamme päivä päivältä vastaamaan näiden ja tulevien asiakkaidemme odotuksia. Tästä syystä julkaisenkin nyt tässä artikkelissa sisäisen dokumentaatiomme, joka elää Notionissamme nimellä LinkedIn-mainontapalvelumme osa-alueet. Jokainen oma osa-alue on tietyllä tavalla oma taiteenlajinsa. Nyt kun pyöritämme viikkotasolla jo yhteensä kymmentä B2B-firman mainostiliä (9 asiakasta + oma mainostilimme), niin olemme alkaneet kiinnittää erityistä huomiota kampanjoiden seurantaan ja optimointiin.
Pelikirjamme ei tämän suhteen ole todellakaan vielä täydellinen, mutta parhaillaan rakennamme analysointityötä helpottavaa raportointipohjaa tiettyjen metriikoiden seurantaan. Sen on tarkoitus helpottaa tiimimme kampanjoiden manuaalista analysointityötä LinkedIn Campaign Managerissa ja siten vapauttaa aikaa relevanttien kehitysehdotusten koostamiseen.
Näin jaottelemme LinkedIn-mainospalvelumme sisällön sisäisesti tällä hetkellä:
LinkeDIN-Kampanjasuunnittelu (1)
- Kampanjan tavoitteiden ja mainoskohteiden määrittely
- Mainosmuotojen, mainossisältöjen ja mainosstrategian valinta
- Kampanjarakenteen suunnittelu ja budjetin määrittely
- Kylmien yleisöjen suunnittelu
- Retargeting-yleisöjen suunnittelu
- Kampanja-aikataulun suunnittelu
- Kampanjasuunnitelman dokumentointi
LinkedIn-mainosmateriaalien tuotanto (2)
- Mainoskuvien ja videoiden luonti brändiohjeiden mukaisesti
- Mainostekstien kirjoittaminen ja optimointi
- UTM-parametrien luonti ja seurannan varmistaminen
KOHDERyhmien rakentaminen ja tekniset asetukset (3)
- Kylmien yleisöjen rakennus LinkedIn Campaign Managerissa
- Retargeting-yleisöjen tekninen rakennus Campaign Managerissa
- Pikselin ja konversioseurannan asettaminen
Kampanjoiden käynnistys (4)
- Kampanjoiden tekninen rakentaminen
- Kampanjateknisten asetusten määrittely
- Kampanjoiden käynnistäminen
- Kampanjoiden alkuvaiheen monitorointi (varmistus, että lähtevät pyörimään suunnitellusti)
Kampanjoiden seuranta ja OPTIMOINTI (5)
- Biweekly-palaverirytmissä analysointi
- Looker Studio
- Campaign Manager -taso (manuaalisesti tällä hetkellä, kehitys käynnissä osittain automaattiseksi)
- LinkedIn-kampanjoiden tärkeimpien metriikoiden viikoittainen seuranta ja muutoksiin reagointi tarvittaessa.
- Seurattavat metriikat:
- Spent
- Impressions
- Reach
- Average frequency
- Audience penetration
- CPM
- CPC
- CTR
- Average dwell time
- Reactions
- Clicks to landing page
- Clicks to linkedin pages
- Seurattavat metriikat:
Näin. Kampanjoiden suunnitellun ja pystytykseen sisältyy normaalisti jotain yllättävää asiakaskohtaista, mutta tässä on tekemisemme perusrunko. Mikäli kiinnostuit tämän luettuasi ymmärtämään miten me voisimme perustekemisellämme auttaa yritystänne kasvamaan LinkedIn-mainonnalla, niin ota rohkeasti yhteyttä, niin keskustellaan tilanteestanne tarkemmin.
- LinkedIn-mainonta: Havaintomme kymmenen mainostilin kehityksestä - March 27, 2025
- LinkedIn-mainontapalvelumme osa-alueet - March 20, 2025
- Miten matka kohti LinkedIn-markkinointitoimistoa on sujunut? - January 17, 2025