Viestimainos eli Message Ad on yksi LinkedIn-mainonnassa tarjolla olevista 15 eri mainosmuodosta ja toinen mainosmuoto, johon voit törmätä omassa LinkedIn-viestikansiossasi. Aiemmin Inmail Ad -nimellä tunnettu Message Ad kuuluu kuvamainoksen (Single Image Ad) ohella LinkedInin käytetyimpiin mainosmuotohin.
Mikä on Message Ad ja miten se toimii
Message Ad näkyy LinkedInissä käyttäjän viestikansiossa viestin lähettäjän – yleensä yrityksen edustajan – nimissä. Pituudeltaan max. 1500 merkkiin rajattu viestimainos mukailee rakenteeltaan tavallista LinkedIn-viestiä, ja pitää tavallisesti sisällään:
- Personoidun aloituksen
- Tiiviisti muotoillun tekstin
- Yhden CTA-painikkeen
- Mahdollisen kuvabannerin
Viestimainoksen erottavat tavallisesta LinkedIn-viestistä mainosmerkintä (”sponsored”) ja yksisuuntainen rakenne – vastaanottaja ei voi vastata viestiin. Yksisuuntaisuus tekee viestimainoksesta selvästi vähemmän interaktiivisen kuin keskustelumainos (Conversation Ad), jossa käyttäjä voi klikata useista painikkeista ja ohjata siten keskustelun etenemistä. Toisaalta viestimainoksen etuna on sen yksinkertaisuus: mainosmuoto on huomattavasti nopeampi toteuttaa kuin monivaiheinen keskustelumainos. Alla näet esimerkin meidän omasta viestimainoksesta.
Kuten huomaat, niin oma viestimainoksemme on hyvin lyhyt. Tässä alla näet asiakkaamme Lektor Aeron toimitusjohtajan Samuli Suokkaan nimissä lähetettävän viestimainoksen, joka on sisällöltään huomattavasti pidempi. Lektor Aeron viestimainokseen on sisällytetty yhtiön lennonjohdon koulutustuotteen arvolupaus.
Milloin Message Ad on paras valinta LinkedIn-mainontaan
Viestimainos toimii tehokkaimmin tilanteissa, joissa tavoitteena on tiiviin viestin välittäminen yhdellä selkeällä toimintakehotteella. Se soveltuu erityisen hyvin:
- Tapahtumien markkinointiin
- Liidigenerointiin (esimerkiksi white paper -julkaisujen promoamiseen)
- Palveluiden tai tuotteiden esittelyyn tarkasti rajatulle kohderyhmälle
Viestimainos ilmestyy nimensä mukaisesti suoraan vastaanottajan Viestikansioon
Koska Message Ad näkyy suoraan vastaanottajan inboxissa, se herättää helposti huomiota. Jotta mainos ei huku vastaanottajan saamaan viestitulvaan, sen tulee tuntua henkilökohtaiselta ja hyödylliseltä. Siksi viestimainosta luodessa on syytä kiinnittää erityistä huomiota:
- Viestin lähettäjään. Viesti kannattaa lähettää henkilön, ei yritysprofiilin, nimissä.
- Tekstin ytimekkyyteen. Keskity olennaiseen sen sijaan, että pyrkisit käyttämään kaiken tarjolla olevan kirjoitustilan.
- CTA-painikkeeseen. Varmista, että toimintakehote on selkeä, konkreettinen ja houkutteleva.
Mikäli mainostava yritys on kohdemarkkinalla hyvin tunnettu ja vahva brändi, niin silloin viestimainoksen lähettämistä organisaation nimissä kannattaa myös harkita. Mikäli tarvitset apua viestimainosten luonnissa tai LinkedIn-mainonnan pystytyksessä yleisesti, niin ota meihin yhteyttä.
- Viestimainos eli Message Ad LinkedIn-mainonnassa - August 5, 2025
- Karusellimainos LinkedIn-mainonnassa - June 11, 2025
- Kuvamainos eli Single Image Ad LinkedIn-mainonnassa - June 4, 2025