Ensimmäinen sivustoversiomme rakennettiin syksyn 2020 aikana hieman sen jälkeen kun Mirka Tallus oli aloittanut digitaalisen markkinoinnin freelancer-palveluiden tarjoamisen Balanced Growth Boutiquen nimissä. Sivusto päätettiin tuolloin rakentaa osoitteeseen balanced-growth.fi, josta kyseinen englanninkielinen sivusto edelleen löytyy tätä päivitystä kirjoitettaessa.

Ensimmäinen sivustoversiomme julkaistiin keväällä 2021, joten nyt keväällä 2024 sivusto oli tullut elinkaarensa päähän. Kolme vuotta taitaa olla yleinen nuoren yrityksen B2B-sivuston elinkaari. Tämä johtunee siitä, että nuoren yrityksen kohdalla palvelut ja tarjooma jäsentyy kolmen vuoden aikana kovaa vauhtia ja sivuston tippuu tietyllä tavalla kyydistä.

Suomen kieli on luottamusasia, ei niinkään osaamisasia

Neljä vuotta sitten päädyimme rakentamaan sivustomme ainoastaan englannin kielellä. Jos emme olisi näin tehneet, niin en usko, että meillä olisi tällä hetkellä asiakasta New Yorkissa. Toisaalta arvioin meidän hävinneen monia potentiaalisia asiakkuuksia Suomessa siksi, että meillä ei ole ollut suomenkielistä sivustoa. Vaikka suurin osa asiakkaistamme asioi sujuvasti englanninkielellä, niin uskomme teknisen digitaalisen markkinoinnin terminologian ymmärtämisen vaikeutuvan turhaan kun kielenä on englanti.

Näemme jatkossa tehtäväksemme toimia entistä selkeämmin tulkkina teknisissä digitaalisen markkinoinnin osa-alueissa kuten analytiikkainfrastruktuurien hallinnoinnissa ja rakentamisessa. Käytännön palvelumuotoilullinen tähän liittyvä päätös on palvelusivujemme alaosaan suunniteltu ja rakennettu osio palvelukohtaisille Usein Kysytyille Kysymyksille (UKK). Alla esimerkki web-analytiikkapalvelusivultamme julkaisuvaiheessa löytyvistä UKK-kysymyksistä.

Esimerkki UKK-kysymyksistä webanalytiikkaa käsittelevällä sivullamme

Palvelumuotoilullinen tavoite: 24/7/365 verkossa toimiva myyntihenkilö

Panostimme sivustouudistuksen yhteydessä sivun palvelumuotoiluun sillä ajatuksella, että sivusto palvelee meitä seuravaat 3-5 vuotta. Sivustouudistusprojektin aikana olemme tunnistaneet useita sisällöllisiä kehityskohtia, jotka on jätetty suosiolla ensimmäisen julkaistavan version ulkopuolelle. Kaikki sivustouudistuksissa mukana olleet tietävät, että tämä priorisointityö on tärkeä vaihe, jotta uusi sivusto saadaan julkaistuksi, ja jotta liian suuria sisällöllisiä ja visuaalisia kompromisseja ei jouduta tekemään julkaistavan sivuston osalta.

Meillä suurin rajanveto tehtiin siinä, että emme yrittäneeet lähteä vielä tekemään tärkeimpien palveluidemme alta löytyviä tarkempia palvelukuvauksia. Hakusanamainontaa käsittelevän palvelusivun yhteydessä tämä tarkoitti sitä, että emme lähteneet vielä rakentamaan neljän hakusanamainontaan liittyvän tarkemman palvelumuodon alasivuja. Tässä vaiheessa riittää, että listaamme nämä palvelumuodot sivuillamme (kuva alla). Palaamme alasivujen rakentamiseen syksyn 2024 aikana.

Google hakusanamainontaan liittyvät palvelumuodot

Seuraava askel linjata myyntimateriaalimme linjaan uuden sivuston kanssa

Lähestymme sivustomme kehitystä ajatuksella “myyntihenkilömme verkossa”, mutta olemme vielä kaukana siitä, että asiakas ostaisi suoraan verkosta palvelumme. Tästä syystä seuraava askel myynti- ja markkinointiprosessimme kehityksessä on synkronoida myyntimateriaalimme sivuston sisällön kanssa.

Mikko Rindell