Marica Thorén ja Mikko Rindell lavalla yleisön edessä

Osallistuin tiistaina 7. lokakuuta Markkinointikollektiivin järjestämään markkinointijohtajan iltapäivään yhtenä puhujavieraana. Olin kovassa seurassa, sillä puheenvuoroja ja työpajoja tilaisuudessa olivat vetämässä myös Knowit:in Niko Kokonmäki tiimeineen ja OSG:n Toni Perez. Niko Kokonmäki puhui tutkimus- ja datavetoisesti siitä, että miten brändiin panostaminen kannattaa. Toni Perez puolestaan esitteli toimintamallin brändivihan ja viestinnällisten myrskyjen hallintaan.

Voisiko B2B-MARKKINOINTIa OPErOIDA “LINKEDIN FIRST” TOIMINTAMALLILLA?

Puheenvuorossani pyrin herättelemään yleisöä osittain keskeneräisellä ajatuksella liittyen siihen, että mitä B2B-firman markkinoinnissa voisi tapahtua, jos kaikki markkinointiviestinnän aktiviteetit suunniteltaisiin LinkedIn-alustan tarjoamia mahdollisuuksia hyödyntäen. Tämä ajatus on toisaalta pelottava, mutta yleisönkin kommenttien perusteella kiinnostava. Tässä alla yksi esityksessä käyttämistäni slaideista. Puheenvuoroni koko esitysmateriaalia pääset tarkastelemaan tästä.

LASKENTAMALLIN ESITTELY LinkedIN-mainonnan BUDJETIN MÄÄRITTELYYN TIETYN KOKOISELLE YLEISÖLLE

Koska puheenvuorossa esittelemäni ajatus “LinkedIn First” -toimintamalli oli tarkoitettu enemmän ajattelun ravistelijaksi, niin tilaisuuden työpajaosuudessa päätin tarjoilla osallistujille jotain selkeästi konkreettisempaa. Olemme viimeisten kuukausien aikana auttaneet asiakkaitamme määrittelemään LinkedIn-mainonnan budjetteja datavetoisesti. Tähän käyttämämme laskentamalli tarjoaa mielestäni hyvän lähtökohdan silloin kun yhtiöllä ei ole vielä lainkaan omaa dataa LinkedIn-mainonnasta. Tällöin mainonnan kanavakohtaisessa budjettisuunnittelussa on lähdettävä liikkeelle tavalla tai toisella.

Mikäli yhtiöllä puolestaan on olemassa olevaa dataa LinkedIn-mainonnan kustannuksista, voi tätä dataa hyödyntää mallin tarkentamisessa. Tässä alla näet kuvan laskentamallin käytöstä asiakkaallemme, johon tukeuduimme aloitaessamme LinkedIn-mainonnan 13.000 yrityspäättäjän kohdeyleisölle Suomen markkinalla.

Voit ladata tämän Google spreadsheet -dokumentin käyttöösi tästä kansiosta. Voit ladata sen käyttöösi myös Microsoft Exceliin sopivassa muodossa.

Vierailin Tietotulva -PODCASTISSA JAKAmassa KOKEMUKSIAN LINKEDIN-MAINONNASTa

Tämä jakso nauhoitettiin muutama päivä ennen markkinointijohtajan iltapäivää. Siinä mennään paikoin vielä huomattavasti syvemmälle kokemuksiini LinkedIn-mainonnasta. Jakso saattaa kiinnostaa sinua.

Mikko Rindell