Julkaisimme Sushi Helsinki -sivuston toukokuun alussa tänä vuonna. Nyt alle viisi kuukautta sivuston julkaisusta sivustolle saapuu noin 100 käyttäjää päivässä Googlen orgaanisista hakutuloksista. Tämä kirjoitus pureutuu sivuston hakukoneoptimointiin ja datavetoiseen sisällön kehitykseen.

Piirroskuva sushista Helsingin maisemissa

Sushi Helsinki -sivusto lyhyesti

Perustimme Sushi Helsinki -sivuston keväänä tiimimme hakukoneoptimoinnin harjoitussivustoksi. Pystymme testaamaan sivustolla hakukonelöydettävyyden kehitykseen liittyviä tekniikoita vapaammin kuin asiakkaidemme sivustoilla. Lisäksi pystymme avaamaan sivuston hakukoneoptimointiin ja datavetoiseen sisällön suunnitteluun liittyviä toimenpiteitä ja siten pystymme kertomaan avaamaan hakukoneoptimointiin liittyviä toimenpiteitä henkilöille, joille hakukoneoptimointi on vielä vierasta.

Julkaisimme ensimmäisen kirjoituksen aiheesta elokuun alussa 2024: Hakukoneoptimointia oppii rakentamalla sivustoja datavetoisesti. Mainitsin tuon kirjoituksen lopussa, että seuraava virstanpylväs projektissa on tuhannen kuukausittaisen kävijän rajan rikkominen. Tämä tapahtui lopulta nopeammin kuin muistan tuolloin tuota kirjoitusta laatiessani ennakoineeni. Toisaalta tämä on kokemukseni mukaan melko tyypillistä hakukoneoptimoinnin ja datavetoisen sisällöntuotannon onnistumisille. Vaikka sitoudut prosessiin, niin tulokset voivat olla alussa laihoja. Sitten yhtenä päivänä liikenne ottaa ison hypyn eteenpäin.

Sivuston orgaaninen liikenne 3kk julkaisun jälkeen Ahrefsin mukaanSushi Helsinki -sivuston orgaanista hakuliikenteen kehitystä kuvaavia numeroita

Yllä näet kuvankaappaukset hakukoneoptimointityön vaikutuksen seurantaan käyttämästämme Ahrefsista. Ylempi kuvankaappaus on elokuun 6. päivältä. Alempi kuvankaappaus on syyskuun 19. päivältä. Ajankohtien välissä on siis noin 1,5 kalenterikuukautta. Ahrefsin raportoima orgaanisen hakukoneliikenteen kehitys tällä aika välillä on noin 17-kertainen. Ahrefs rakentaa näissä käyrissä tietynlaista ennustetta sivuston liikenteestä. Tämä ennuste ei kokemukseni mukaan täysin korreloi sivuston sen hetkisen liikenteen kanssa. Siksi koen tärkeäksi jakaa tähän alle myös kuvankaappauksen sushihelsinki.fi -sivuston Google Search Consolesta.

Liikenteen kehitys Google Search Consolessa

Jos tulkitset tätä graafia tarkasti, niin huomaat sivuston keränneen viimeisen kolmen kuukauden aikana yhteensä reilut 3000 klikkausta orgaanisista hakutuloksista. Mikäli orgaaninen hakuliikenne sivustolle pysyy siis viime päivien tasolla seuraavan kuukauden, niin tästä muodostuu noin 3000 kuukausittaista kävijää. Tällaista kehitys myös Ahrefs ylempien kuvien mukaan ennustaa.

Mitä teimme 1,5 kuukauden aikana kasvattaaksemme orgaanista hakuliikennettämme noin 2700 kävijällä kuukaudessa?

Lyhyesti. Isossa kuvassa emme tehneet paljoakaan, koska suurin osa tämän liikennekehityksen synnyttämistä taktisista valinnoista ja sisällöistä oli tehty jo ennen tätä ajanjaksoa. Palaan kirjoituksen lopussa näihin aiemmin tehtyihin valintoihin.

Nyt kävin kuitenkin muistiinpanoistamme läpi mitä kehitystoimenpiteitä sivustolle tehtiin elo- ja syyskuun aikana:

(1) Hakukoneoptimoimme sivuston kaupunginosakohtaisten sivujen metatiedot

Teimme tämän niin, että sivun otsikko vastaa hakuun mahdollisimman hyvin. Tätä ei ollut aiemmin tehty, mutta nyt se koettiin relevantiksi. Katso alta esimerkki haulle “Sushi Töölö”.  Samassa yhteydessä asetimme Ahrefsin avainsanatason seurantaan kaikki kaupunginosa-johdannaiset sushihaut. Kyseisten hakuvoluyymien perusteella olimme alunperin luoneet kaupunginosasivut.

Google-hakutulos haulle "sushi töölö"

Mikäli olet tutustunut sivuston metatietojen optimointiin, huomaat nopeasti, että sivuston metakuvaus (meta description tag) ei ole vielä optimoitu. Tiedonhakijalle esitetään tällä hetkellä ensimmäisenä töölöläisenä sushiravintolana listaamamme Sushi Pandan tietoja, koska Google poimii tämän hakutulokseen automaattisesti kyseiseltä kaupunginosasivulta. Näiden tietojen optimointiin tulemme mahdollisesti panostamaan jatkossa enemmän. Juuri nyt emme koe sitä liikenteen rakentamisen näkökulmasta prioriteetiksi.

Yleisesti ottaen voin todeta, että tämä kaupunginosakohtaisten sivujen metatietojen (title tag) päivitys oli hyvin kannattava hakukoneoptimoinnillinen toimenpide. Alta näet kuvan Ahrefsin avainsanatason seurannasta, ja huomaat että “Share of Voice” on noussut yli neljä prosenttia ja liikenne yli 400 kävijää viimeisen kuukauden aikana kyseisissä hauissa.

Kategoriasivujen hakukoneoptimoinnin vaikutus share of voice ja liikenne

(2) Loimme kaksi uutta kaupunginosasivua ravintoloineen

Päätimme elokuun alussa, että julkaisemme uusia ravintolasivuja sivustolle kaupunginosa kerrallaan. Julkaisimme elokuun puolivälissä Sushi Kalasatama -sivun ja viisi Kalasatamasta löytyvää ravintolaa. Syyskuun puolella julkaisimme Sushi Itis (Itäkeskus) -sivun ja neljä Itiksestä lötyvää ravintolaa.

(3) Paransimme eniten liikennettä sivustolle tuovien ravintolasivujen sisältöä

Huomasimme elokuussa, että tietyt yksittäiset ravintolasivut tuovat valtaosan sivuston liikenteestä. Olimme alunperin luoneet ravintolasivut noudattaen samaa simppeliä sivupohjaa. Nyt kun kun tietyt sivut alkoivat generoida liikennettä, päätimme kehittää niitä palvellaksemme käyttäjiä paremmin. Käytimme työn priorisointiin Google Search Consolen dataa. Alta näet dataa elokuun kahdelta ekalta viikolta. Tätä listausta käytimme priorisoidessamme sivuja, joiden sisältöä päätimme kehittää.

Google Search Console -dataa, jota käytimme hakukoneoptimoinnissa

Eniten huomiota annoimme Nanapo Sushin -ravintolasivulle, joka generoi eniten liikennettä sivustolle elokuun alussa. Kyseinen sivu on suurin liikenteen tuojamme myös nyt syyskuun loppupuolella tätä kiroitusta laadittaessa. Kuten huomaat, niin menimme ravintolaan jopa syömään ja kirjoitimme siitä arvostelun, jonka sitten lisäsimme ravintolasivulle palvellaksemme sivun lukijoita paremmin.

Tämä ravintolasivujen päivityskierros asetti myös uuden tason ravintolasivuillemme. Pyrimme hiljalleen päivittämään kaikki ravintolasivujemme sisällön vastaavalle tasolle.

Ravintolasivun kuva Sushi Helsinki -sivustolla

Julkaisimme Hakukoneoptimoidun BLOGIARTIKKELIN

Tunnistimme avainsanadatasta haun “paras sushi helsinki”, johon vastataksemme julkaisimme sivulla artikkelin, joka tarjoaa oman näkemyksemme Helsingin parhaista sushiravintoloista. Toimenpide oli seurantamme mukaan onnistunut, koska Ahrefsin mukaan kyseinen artikkeli on sivustomme TOP10-liikenteen tuoja tätä kirjoitettaessa.

Tässä oleellisimmat viimeisen 1,5 kuukauden aikana tekemämme toimenpiteet. Mainitsin aiemmin , että emme mielestämme tehneet kovin paljon toimenpiteitä elo-syyskuussa. Nyt kun kirjoitin nämä hakukoneoptimoinnilliset ja sisällölliset toimenpiteet auki, niin ei me täysin laakereilla lepäilty sivuston kehityksen suhteen elo-syyskuussa.

Mitkä ovat orgaanisen liikenteen kasvuun johtaneet Tekijät ennen tätä tarkastelujaksoa?

Lupasin palata niihin taustatekijöihin, jotka mahdollistivat tämän suhteellisen kovan liikenteen kasvun nyt elo-syyskuussa. Tästä voisi kirjoittaa oman artikkelin, niin pyrin siksi pitämään tämän osion tässä kirjoituksessa tiiviinä. Tässä mielestäni viisi tärkeintä tekijää, jotka johtivat onnistumiseen liikenteen kasvattamisessa.

(1) Sisällöntuotannon aloittaminen

Kun tunnistimme mahdollisuuden päätimme vain aloittaa tämän projektin. Ensimmäinen sivustoversio oli julkaistu pari viikkoa ideasta.

(2) Sisällöntuotannon ja julkaisun systematisointi

Päätimme, että uuden sisällön julkaisusta tehdään tapa. Se kuinka paljon uutta sisältöä julkaistaan ei ole niin oleellista. Tärkeintä oli sitoutua julkaisuun. Ensin (touko-kesäkuussa) julkaisimme sivulle blogisisältöä ChatGPT-avusteisesti. Heinäkuussa aloitimme ravintolasivujen julkaisun.

(3) Datan hyödyntäminen sisällön tuotannossa ja kehityksessä

Arviosin, että 80% julkaisemastamme sisällöstä on tuotettu  ja julkaistu pohjautuen avainsanatutkimukseen ja Google Search Console -datan tulktisemiseen. Sisältö ei siis juurikaan julkaista pitämättä silmällä hakudataa.

(4) Ravintolasivujen julkaisu

Päätimme kesä-heinäkuussa yhdessä Tytti Saaren kanssa, että alamme julkaista yksittäisiä ravintolakohtaisia sivuja tietämättä tarkalleen tuottaako tämä liikennettä. Kun havaitsimme, että tämä taktiikka toimii, niin olemme nostaneet uusien ravintolasivujen julkaisun kaupunginosakohtaisesti uuden sisällön tuotantomme prioriteetitksi.

(5) Hyvä domain sushihelsinki.fi

Vaikka hyvä domain on harvemmin hakukoneoptimoinnin lähtökohta, niin tälle meidän harkoitusprojektina alkaneelle sivuston kehitykselle hyvän domainin löytyminen toimi alkusysäyksenä. Törmäsimme domainiin kun teimme asiakkaamme tarjoukseen liittyvää avainsanatutkimusta.

Millaisia ajatuksia tämä projekti ja sen avaaminen herätti? Laita mulle vaikka viestiä LinkedInissä, jos haluat kysyä/kommentoida jotain. 😊

Mikko Rindell