Julkaisimme hakukoneoptimoinnin harjoitussivuston toukokuun alussa 2024. Kolme kuukautta myöhemmin sivustolle tulee Googlen orgaanisten hakutulosten kautta noin 10 kävijää päivässä. Sivusto tarjoaa tiimillemme harjoitus- ja oppimisalustan hakukoneoptimointiin liittyen.

Piirroskuvassa sushia Helsingin kaupungin maisemassa

Harjoittelijamme Tytti Saari oli hänen hakukonemarkkinointiin keskittyvän puolivuotisen harjoittelujaksonsa puolivälissä huhti-toukoukuun vaihteessa 2024. Päädyimme yhdessä hänen kanssaan tutkimaan sushi-aiheisia Google-hakumääriä Suomessa (Tytille oli tässä vaiheessa jo tuttua avainsana-analyysien toteutus Googlen hakusanamainonnan kehittämiseen liittyen).

Havaitsimme, että “sushi helsinki” avainsanalla oli kuukaudessa tuhansia hakuja, hakumäärät olivat kasvussa (lieneekö sushi ollut voittaja “arjen luksusruokana” heikossa taloustilanteessa?) ja verkko-osoite sushihelsinki.fi oli vapaana. Muutama tunti myöhemmin olimme hankkineet sushihelsinki.fi osoitteen. Seuraavalla viikolla käytimme hetken sushi-johdannaisten avainsanojen tutkimiseen ja kevyen sisältösuunnitelman laadintaan.

 

Sivusto julkaistiin toukokuun alussa, ensimmäiset kävijät kuukautta myöhemmin

Kuten alta Google Search Consolen aikajanalta näet, niin sivusto saatiin julki toukokuun alussa. Ensimmäiset kävijät Googlen hakutuloksista päätyivät sivulle noin kuukautta myöhemmin.

Selkeä kasvupyrähdys liikenteessä kolme kuukautta sivuston julkaisusta

Tytti Saari vastasi kesä-heinäkuussa sivuston sisällön kehityksestä. Tämä työ alkoi maksaa itseään takaisin selkeästi kasvaneena orgaanisena hakukoneliikenteenä heinä-elokuun vaihteessa eli vain kolme kuukautta sivuston julkaisusta. Alla kuvankaappaus hakukoneoptimointityön vaikuttavuuden seurantaan käyttämästämme Ahrefsista.

Sivuston orgaaninen liikenne 3kk julkaisun jälkeen Ahrefsin mukaan

Mitkä ovat sivuston kehityksen tulevaisuuden näkymät?

Mitä järkeä tällaisen sushi-aiheisen sivun rakentamisessa sitten on? Ennen kaikkea tämä sivusto toimii meille harjoituskenttänä hakukoneoptimointiin ja sisällön kehitykseen liittyvien toimenpiteiden testauksessa. Asiakkaidemme sivuistoilla emme voi mennä testaamaan ihan mitä tahansa villiä ideaa, mutta tällä sivustolla voimme näin tehdä.

Ainakin niin kauan kuin sivuston liikenne on kasvanut sellaisiin kuukausittaisiin lukemiin, että voimme pohtia mahdollisia isompia liikkeitä. Seuraava virstanpylväs harjoitussivustollemme on tuhat (1000) orgaanista kävijää Googlesta per kuukausi. Tavoitteenamme on päästä tähän kuluvan vuoden loppuun mennessä.

Seuraava kirjoitus aiheesta on julkaistu: Hakukoneoptimoinnilla 3000 uutta kuukausittaista kävijää alle viidessä kuukaudessa.

Mikko Rindell