Mirka Tallus ja Mikko Rindell pöydän ääressä päättämässä LinkedIn-mainontaan investoinnista

Päätimme viime kesänä yhtiökumppanini Mirkan kanssa suunnata koko nelihenkisen tiimimme fokuksen LinkedInin tarjoamiin mahdollisuuksiin. Tavoitteenamme oli aktiivisesti kehittää osaamistamme ja vahvistaa asiantuntijuuttamme LinkedIn-mainonnan ja -projektien parissa, jotta voisimme tarjota entistä laadukkaampia ja tuloksellisempia ratkaisuja asiakkaillemme.

Toki teemme edelleen paljon Google-mainonnan ja hakukoneoptimoinnin töitä asiakkaillemme.

Lähdimme kohti LinkedIniä avoimella mielellä. Mitä jos vuoden päästä tekisimme vain ja ainoastaan LinkedIn-markkinoinnin parissa töitä. Tämä ei ollut missään nimessä ehdoton tavoite, mutta halusimme luoda tilaa tälle mahdollisuudelle sanoittamalla sitä ääneen. Olimme nimittäin suht pitkään sanoittaneet itsellemme ääneen, että me olemme Google-markkinoinnin asiantuntijoita.

Miten tämä siirtymä LinkedIn-mainontaan on onnistunut?

Vielä viime kevääseen mennessä olimme usean vuoden aikana pyörittäneet asiakkaillemme  vain muutamia yksittäisiä LinkedIn-kampanjakokeiluja. Onnistuimme syksyn 2024 aikana siirtymään näistä yksittäisistä silloin tällöin asiakkaille toteutetuista LinkedIn-mainonnan kampanjoista tilanteeseen, jossa olemme pyörittäneet kourallista LinkedIn-mainonnan asiakastilejä systemaattisesti kuukaudesta toiseen kohta lähemmäs puoli vuotta. 

Tämän kautta olemme:

Parantaneet tiimitason LinkedIn-osaamistamme

Onnistuneet parantamaan LinkedIn-mainontaan liittyvää tiimitason osaamistamme merkittävästi liittyen siihen, mitä kulloisessa asiakkaan tilanteessa kannattaa tehdä. Paljon on vielä opittavaa, mutta merkittävästi oppeja on jo karttunut.  

Lisänneet teknistä LinkedIn Business Manager -tuntemustamme

Onnistuneet parantamaan käytännön LinkedIn Business Manager:in käyttöön liittyvää teknistä osaamistamme. Vieläkin taidamme olla käyttäneet kaikissa kampanjoissamme vasta kuutta eri mainostyyppiä LinkedInin 12 käytössä olevasta mainostyypistä. Mutta silti toistoja on tullut eri kampanjatyyppien käynnistämisestä eri mainostyyppikombinaatioilla.

Meillä on nyt esimerkiksi selkeä käsitys siitä, mitkä perusasetukset tulee olla oikein määritettynä LinkedIn Campaign Managerissa, jotta kampanja käynnistyy tehokkaasti eikä mainosbudjetti kulu hukkaan väärin asetusten vuoksi.

Luoneet ensimmäiset prosessimme LinkedIn-mainonnan ympärille

Onnistuneet luomaan huomattavasti paremmat prosessit LinkedIn-mainontaan mainostilien pystytyksestä ja auditoinnista,  mainossisältöjen tuotannosta kampanjatulosten raportointiin. Tässä yhteydessä laitoimme Mirkan johdolla koko mainonnan tulosraportointisysteemin uusiksi.

Käynnistäneet oman LinkedIn-kampanjan

Käynnistäneet syksyn aikana myös yhtiömme oman LinkedIn-kampanjoinnin “yhtenä asiakkuuksistamme”. Tämä on mielestäni tärkeää “Show, don’t tell” hengessä. Pyrimme kohtelemaan omaa mainostiliä kuin yhtä asiakastiliämme. Me toimimme Mirkan kanssa asiakkaina. Tytti ja Sofianna ovat puolestaan mainonnan asiantuntijoita, jotka kehittävät meidän omaa mainontaamme. Tästä tekemisestä olemme pyrkineet kirjoittamaan suhteellisen avoimesti blogillamme. Tässä viimeisin kirjoitus aiheesta.

Alla näet puolestaan oman LinkedIn-kampanjamme ylätason luvut aikaväliltä 7.11.2024 – 9.1.2025 Looker Studio -raportilta. Vastaavan Looker Studio -raportin saa meidän jokainen LinkedIn-mainonta asiakas kaupan päälle osana palveluamme. Tämä on osa LinkedIn-mainonnan palvelumme kehittynyttä prosessia, josta mainitsin ylempänä.

Looker Studio -raportti LinkedIn-mainoskampanjasta

Saaneet sisältömme Googlen orgaanisiin hakutuloksiin

Edellä mainittujen oppien lisäksi olemme onnistuneet tuottamaan LinkedIn-mainonnasta sen verran sisältöä sivustollemme, että sinun pitäisi löytää meidät googlaamalla “LinkedIn-mainonta” suht helposti hakutulosten kärkikastista. 

Kehittäneet idean LinkedIn-aiheisesta verkkovalmennuksesta

Uusimpana ideana meille on yhtiökumppanini Mirkan kanssa kehittynyt ajatus siitä, että lisääntyvien LinkedIn-mainonnan asiakasprojektien rinnalla meidän kannattaisi tehdä koko nelihenkisen tiimimme voimin myös ensimmäinen LinkedIn-mainonnan verkkovalmennus.

Järkevän ja julkaisukelpoisen verkkovalmennuksen kasaaminen on aikaa vievää työtä, joten meidän pitää vähintäänkin harkita mikä on sopiva hetki tälle työlle. Tai ainakin meidän on paloiteltava työ selkeisiin hallittaviin palasiin.

Ehkäpä voisimme rajata ensimmäisen verkkovalmennuksen aiheen LinkedIn-mainonnan kohderyhmän määrittelyyn ja rakentamiseen, koska se on aihe, jota työstämme jatkuvasti asiakkaidemme kanssa. Tämä ensimmäinen verkkovalmennus voisi siten olla yksi osa tulevasta LinkedIn-markkinoinnin kattavammasta valmennuksesta, mutta saisimme sen heti käyttöön osaksi arkeamme.

Kiinnostaisiko sinua LinkedIn-verkkovalmennus? Tilaa meidän uutiskirje verkkosivumme footerista, niin saat ensimmäisten joukossa tietoa, kun verkkovalmennus toteutetaan.

Ja tässä lopussa on muistettava mainita, että matka ei toki ole ollut pelkästään ruusuinen. Tiimistämme jokainen on saanut tässä muutosmatkalla kohti LinkedIn-markkinoinnin asiantuntijataloa purra hammasta, rimpuilla ja sitten taas vaikeuksien kautta löytää tekemisen ilo uudelleen.

Mikko Rindell