LinkedIn on nostanut päätään yhtenä keskeisistä alustoista B2B-yritysten markkinoinnissa, mutta mikä erottaa hyvän LinkedIn-mainoksen erinomaisesta?
Se onkin haastava kysymys ja ainoa varma tapa on testata erilaisia mainoksia. Olen kerännyt alle viisi muiden brändien toteuttamaa, mielestäni onnistunutta LinkedIn-mainosta, joista voit poimia itsellesi inspiraatiota ja vinkkejä omiin mainoksiin.
Telia – Uuteen vuoteen toimivilla laitteilla
- Mainoksen kuva on laadukas ja värimaailma pomppaa hyvin LinkedIn feediltä esiin. Mainoksesta saa nopealla vilkaisulla heti selville mitä tarjotaan ja miksi. Kuva on laadultaan hyvä ja CTA-nappula ohjaa kampanjaa varten tehdylle laskeutumissivulle, joka on rakennettu hyvin selkeäksi.
- Mielestäni onnistunut mainos, joka vastaa suoraan tarpeeseen, jos sellainen on parhaillaan käsillä.
Lumme Energia – Pörssisähkö
- Mainos herättää varmasti jokaisen huomion feedillä huumorillaan.
- Pörssisähkön hinta heti esillä ja CTA-nappula ohjaa suoraan pörssisähkön tilaamiseen.
- Olisi mielenkiintoista tietää, saadaanko kyseisen mainoksen avulla tuloksia vai herättääkö huumori myös epäluottamusta. Mainos jää mieleen ja jos kyseistä hahmoa käytettäisiin mainonnassa säännöllisesti, niin se varmasti alettaisiin yhdistää Lumme Energiaan.
Sanoma – Juttutuokion buukkaus
- Mainoksessa on selkeä sanoma ja kehote.
- CTA -painike avaa suoraan kalenterinäkymän, josta voit buukata itsellesi juttutuokion.
- Mainoksella on selkeä tavoite ja se onnistuu esittämään sen yksinkertaisesti ja helposti ymmärrettävästi. Minusta toimiva mainos.
YIT – polku -kesäharjoitteluhakemus
- Videomainos on lyhyt ja ytimekäs, jolloin video tulee katsottua vaivattomasti loppuun.
- Videosta käy nopeasti selville mistä on kyse ja se herättää mielenkiinnon tietää lisää.
- Video on laadukas ja siihen upotettu tekstitys mahdollistaa mainoksen seuraamisen ilman ääniä.
- Ainut mitä mainos jää kaipaamaan on CTA-nappula. Tekstissä oleva linkki saattaa jäädä huomaamatta.
Pelican Self Storage – palveluiden esittely
- Karusellimainokseen on saatu upotettua Pelican Self Storagen erilaisia palveluita ja ne ovat mainoksista helppo selata läpi.
- Vihreän brändivärin käyttö mainoksissa herättää huomion.
- Parannusehdotuksena olisin itse ohjannut aina suoraan kyseisessä kortissa mainitulle palvelusivulle. Tällä hetkellä jokainen karusellimainoksen kortti ohjaa laskeutumissivulle, josta käyttäjä joutuu valitsemaan yritysasiakkaan tai yksityishenkilön palvelut.
Tässä vielä yhteenvetona mitkä asiat yhdistävät onnistuneita LinkedIn-mainoksia ja tekee mainoksesta hyvän?
- Kohderyhmän ja tavoitteen ymmärrys (huom. tähän en voinut ottaa kantaa yllä olevassa arvioinnissani)
- Selkeys, ymmärrettävyys ja kiinnostava visuaalisuus
- Toimintakehoituksen (CTA) onnistunut käyttö
- Käyttäjän ohjaaminen seuraavaan vaiheeseen, jossa säilyy samat ydinviestit ja tunnistettavuus
Lisäbonuksena meidän oma mainos, jonka halusin tähän yhteyteen myös arvioida
Balanced Growth Boutique – LinkedInissä tavoitat unelma-asiakkaat
- Henkilökuva herättää hyvin huomion ja myös kirkas väri nostaa mainokset feedissä esiin.
- Missäs muuallakaan olisi paras paikka mainostaa LinkedIn-mainontaa, kuin LinkedInissä.
- Tekstissä on väittämä, joka ohjaa katsojaa ottamaan palvelusta lisää selvää.
Ohjaamme mainoksesta suoraan palvelusivulle, jossa pääsee tutustumaan kyseisen palvelun tarjontaan tarkemmin. - Kyseisen mainoksen tavoitteena on bränditietoisuuden rakentaminen, eikä varsinaisten klikkien hakeminen etusivulle. Siksi tärkeimpänä elementtinä on erottuvuus feedillä ja selkeä vihje siitä millaista palvelua tarjoamme.
- Mainos on tuloksien valossa onnistunut. Olemme saaneet kehuja, että mainoksemme näkyy ja erottuu. Suoria liidejä emme kyseisestä mainoksesta ole saaneet, mutta niitä tavoittelemmekin vasta seuraavissa mainosvaiheissa.
Yleisesti vallitsee käsitys siitä, että LinkedIn mainonta olisi huomattavasti kalliimpaa kuin esimerkiksi Meta-mainonta. Se on meidän kokemuksen mukaan harhaluulo, kunhan LinkedInin kohdennusta käytetään oikein ja mainosten visuaalinen ilme on ammattimainen. On totta, että esimerkiksi yksittäiset klikkihinnat ja CMP-hinnat ovat LinkedIn-mainonnassa keskimäärin Meta-mainontaa korkeampia, mutta se ei välttämättä tee mainostamisesta kalliimpaa. LinkedInin erittäin tarkkojen kohdennusten avulla on nimittäin mahdollista minimoida ns. hukkaklikit ja kohdistaa mainoseurot vain niille, joille mainos on oikeasti relevantti.
Toivottavasti saat listaamieni esimerkkien kautta vinkkejä ja apua omaan mainontaasi. Jos vinkit kolahtaa, mutta aivot ei raksuta, niin me autamme sinua mielellämme. Meillä on kokemusta tuottavien LinkedIn-mainoksien luomisesta. Teemme suunnitelman aina kokonaisvaltaisesti käyttäjän näkökulmasta. Pohdimme kuka mainoksen näkee, miten hän todennäköisesti käyttäytyy, mihin ohjaamme hänet ja mitä tavoitteita haluamme mainonnalla saavuttaa. Yksi mainos harvoin tuottaa tuloksia – kyse on pitkäjänteisestä työstä mainoskanavasta huolimatta.
Suosittelen, että käyt myös lukemassa Mikon kirjoittaman postauksen siitä, miten me startattiin meidän oma LinkedIn-kampanja. https://bgb.fi/blogi/linkedin-mainonta-strategiasta-kaynnistykseen/
- 6 onnistunutta LinkedIn-mainosta – inspiroidu näistä - January 24, 2025
- LinkedIn-mainonnan kohdentaminen ja yleisön rakennus: Viisi (5) vaihetta haltuun - October 7, 2024