Yhtiömme ensimmäiset LinkedIn-mainoskuvat Figma-taululla

Oman yhtiömme LinkedIn-mainonta käynnistettiin noin kaksi viikkoa ennen tämän kirjoituksen laatimista. Tavoitteenamme on olla vuoden 2025 aikana tunnistettu vaihtoehto eri kokoisten B2B-yritysten johdolle LinkedIn-mainonnan ja markkinoinnin kumppanina. En usko, että tämä vielä hyvin abstrakti tavoite voi toteutua pelkästään orgaanisesti tai myyntiin panostamalla.

Mikäli käytämme maksettua mainontaa tämän viestin tukemiseen, niin voimme arvioni mukaan saavuttaa ihan hyvän tunnettuuden LinkedIn-mainontaan erikoistuneena palveluntarjoajana vuoden 2025 loppuun mennessä. Tähän liittyen myös meidän oman “tuotteen on oltava kunnossa”. Ja yksi todella oleellinen osa tämän tuotteen kunnostamista on myös omien LinkedIn-mainoskampanjoiden pyörittäminen.

 

LinkedIn-kampanjamme sisältöjä ja lukuja LinkedIn Campaign Managerissa

Sanoitan asian niin, että strategisesti meille on jopa tärkeämpää pyörittää LinkedInissä omaa mainontaamme yksin siitä syystä, että voimme käyttää omia kampanjoidemme kehityksiä yhtenä oppimisympäristönä. Tällöin voin myös avoimesti jakaa havaintoja ja oppeja omissa sisällöissämme. Tämä blogiartikkeli on pelinavaus myös tämän tekemisen suhteen.

 

Mitkä ovat LinkedIn-mainontamme tavoitteet – Millä aikavälillä odotamme tuloksia?

Mainitsin kirjoituksemme alussa siihen, että meille LinkedIn-mainonnan pyörittäminen on myös tiimimme oppimisen näkökulmasta tärkeä investointi. Tästä huolimatta meilläkin täytyy olla tietysti jonkinlainen aikaikkuna mainonnan tuloksellisuuden arvioinnille.

Annamme tälle käynnistetylle kohderyhmälle ja kampanjalle aikaa kuusi (6) kuukautta ja yhteensä 3000€ Mediabudjettia.

Sitoudumme käyttämään tämän määritellyn kohderyhmän tavoittamiseen 500€ kuukaudessa maksimissaan kuuden kuukauden ajan. Uskon, että kuuden kuukauden aikana pystymme saamaan vähintään yhden kaupan, jonka voimme todeta saaneen alkunsa tästä kohderyhmästä ja kampanjakokonaisuudesta.

 

LinkedIn-mainontamme kohderyhmän määrittely

Kun tiimimme kysyi multa, että kenelle me nyt alamme LinkedIn-mainonnan ratkaisujamme mainostaa, niin sanoitin omaa kohderyhmäajatteluani seuraavalla tavalla. Tämä pohjautuu sekä nykyisten asiakkaidemme tarpeisiin että oletuksiini siitä, millaiset yritykset voisivat hyötyä palvelustamme.

 

LinkedIn-mainonnan kohdentamisen muuttujat LinkedIn Camapign Managerissa

Kohderyhmä 1: Alle 50 henkilön yritykset

  • Roolit: Perustajat, toimitusjohtajat, myyntijohtajat ja markkinointijohtajat.
  • Syyt valinnalle: Tämä ryhmä tekee usein nopeita päätöksiä digitaalisen markkinoinnin palveluista. Koimme heidät erityisen kiinnostavaksi yleisöksi LinkedIn-mainonnallemme. Kuvasta näet kohdennuksen, jonka loimme LinkedInin Campaign Managerissa mainonnan käynnistämiseksi.
  • Toteutus: Toimialat (Company Industries) valikoituivat niin, että minkä alan toimijoille voisimme omasta mielestäni olla sopiva kumppani perustuen asiakkaisiimme tai tiimimme työkokemukseen. Kuten huomaat kuvan yläosasta, niin LinkedIn Campaign Manager  valittaa sitä, että mainonnan kohderyhmämme on heidän suositustaan pienempi. Meidän kokemuksemme mukaan erityisesti Suomessa ei useinkaan ole järkeä käyttää yli 50.000 kontaktin mainosyleisöjä. Lue lisää kokemuksistamme mikroyleisöjen käytöstä täältä.

Kohderyhmä 2: Yli 50 henkilön yritykset

  • Roolit: Markkinointijohto.
  • Tilanne: Tämä on toinen meille mielenkiintoinen kohderyhmä. Koska halusimme nopeuttaa ja suoraviivaistaa mainonnan käynnistämistä, niin päätimme vielä jättää tämän kohderyhmän rakentamatta. Tätä päätöstä tukivat myös budjetääriset syyt. Uusi kohderyhmä vaatii lähtökohtaisesti oman kampanjan. Ja jokainen uusi kampanja tarvitsee käytännössä vähintään 300€  mediabudjettia kuukaudessa. Palaamme tämän kohderyhmän rakentamiseen, kun olemme pyörittäneet mainontaa ensin kokonaisen kuukauden kohderyhmälle numero 1. Sinua saattaa kiinnostaa myös artikkelimme LinkedIn-mainonnan kohderyhmän määrittelystä.

 

Kampanjasuunnitelma

Käytimme kampanjan suunnittelussa Figmaa, jonka avulla loimme visuaalisen mallin kampanjan rakenteesta ja sisällöstä. Tämä helpotti tiimin yhteistyötä ja varmistaa, että kaikki osapuolet ymmärtävät kampanjan tavoitteet ja toteutuksen samalla tavalla.

LinkedIn-kampanjan suunnnittelua Figma-taululla

Kuvassa yllä näet suunnitelutyötä omaan ensimmäiseen kampanjaamme liittyen. Ensimmäisen version visualisoinnin jälkeen teimme paljonkin muutoksia kohderyhmään, sekä mainosten sisältöön. Tämä visuaalinen suunnitelma auttoi meitä hahmottamaan kokonaisuutta.

 

Mainossisältö

Tiimissämme on visuaalinen suunnittelija Sofianna, joka vastasi mainostemme suunnittelusta. Hänen kädenjälkensä oli todella tärkeä, koska visuaalisuus ja sisältö kulkevat aina käsi kädessä. Hyvin suunniteltu ulkoasu ei vain kiinnitä huomiota, vaan tukee myös mainoksen sisältöä. Sofiannan luova panos auttoi meitä luomaan mainoksia, jotka ovat visuaalisesti houkuttelevia ja samalla tehokkaita viestinsä kannalta.

Mainossisällön suunnitelma

  • Teksti: Lyhyt, informatiivinen, vähän leikkisä.
  • Kuvat: Henkilökuvat ovat keskiössä, korostaen tiimin asiantuntijuutta ja ihmisläheisyyttä.

Valmiit Mainosvariaatiot

Jaan tähän kolme mainosta, joiden avulla käynnistimme yhtiömme LinkedIn-mainonnan muutama viikko sitten. Jos et tunne meitä, niin pieni kertaus: olemme pieni tiimi, joka on erikoistunut LinkedIn- ja Google-markkinointiin. Täten kaikessa tekemisessämme ihmiset ovat keskiössä, ja siksi päätimme käyttää mainoksissa kuvia, joissa olemme itse isossa roolissa.

Ensimmäiseen kampanjaamme valitsimme kolme mainosvariaatiota, joissa keskityttiin yksinkertaisuuteen ja henkilöläheisyyteen. Kaikissa mainoksissa käytimme samaa tekstisisältöä, mutta eri henkilöiden kuvia.

LinkedIn-mainoksemme, jonka kuvassa Mirka Tallus

Mirka Tallus – perustaja, sekä mainonnan ja analytiikan asiantuntijamme. Jostain syystä tämä mainos ei tullut heti LinkedIn Campaign Managerissa hyväksytyksi. Tämä johti vähäisempiin näyttökertoihin.

 

LinkedI-mainos, jonka kuvassa Sofianna Tammenniemi

Sofianna Tammenniemi – visuaalinen suunnittelijamme. Tämä mainos on saanut eniten näyttöjä kampanjan aikana.

 

LinkedIn-mainos, jonka kuvassa Mikko Rindell

Mikko Rindell: perustaja, sekä hakukonemarkkinoinnin strategia vastaavamme. Omaan kuvaani perustuva mainos sisälsi otsikon “LinkedIn-loitsuja”. Vaikka en aluksi ollut varma kyseisestä otsikosta, päätin testata miten se toimii.

Päätimme sisällyttää mainoksiin hintatiedon LinkedIn-mainonnan palvelumme alkaen hinnasta vasta loppuvaiheessa. Olen tyytyväinen tähän päätökseen, koska se tuo mainokseen konkreettista lisäarvoa pelkästään sisällön lukemalla.

 

Linkedin-Mainonnan seuranta ja kehitys

  • Budjetti: Kampanjan kuukausibudjetti on 500 euroa, ja mainonta jatkuu kuuden kuukauden ajan. Tarkoituksena on arvioida mainosten toimivuutta sekä oppia niiden tehokkuudesta.
  • Sisältöjen päivitys: Suunnittelemme lisäävämme kampanjaan GIF-pohjaisia mainoksia joulukuussa, koska ne ovat yleisesti toimineet hyvin LinkedInissä. Itse haluaisin testata seuraavassa vaiheessa myös kouluttavaa sisältöä LinkedIn-mainontaan ja -markkinointiin liittyen. Ehkäpä tämä blogiartikkeli voisi toimia mielenkiintoisena sisältökulmana mainoksiin?

 

Yhteenveto

LinkedIn-mainonta on meille sekä strateginen oppimisen työkalu että keino lisätä tunnettuuttamme. Selkeät tavoitteet, tarkkaan määritellyt kohderyhmät ja huolellisesti suunnitellut mainossisällöt auttavat meitä saavuttamaan tavoitteemme. Kuuden kuukauden aikana arvioimme kampanjan tuloksia ja teemme tarvittavia muutoksia oppiemme pohjalta.

Etkö saanut vielä tarpeeksesi LinkedIn-mainonnasta. Tässä muutama artikkelisuositus:

Mikko Rindell