LinkedIn-mainonta on kuulunut palveluvalikoimaamme digitaalisen markkinointitoimistomme perustamisesta lähtien. Olemme kuitenkin toteuttaneet LinkedIn-mainoskampanjoita aikaisemmin asiakkaan erityisestä pyynnöstä, ja yleensä Google-hakusanamainonnan tekemisen rinnalla. Nyt alamme olla tilanteessa, jossa tiimimme vauhdilla lisääntynyttä LinkedIn-mainonnan osaamista on mahdollista tarjota nykyisille ja uusille asiakkaille ihan uudella otteella. Tässä kirjoituksessa julkaisen pelikirjamme LinkedIn-mainonnan toteutukseen.
LINKEDIN-MainontaPALVElumme KEHITYS LIIKKELLE asIAKKAAMME TARPEESTA
Coventures on ensimmäisiä asiakkaistamme. Marko Oksanen otti viime keväänä yhteyttä meihin ja kertoi Coventuresin olevan oman tarjoomansa kanssa sellaisessa vaiheessa, että kohderyhmän puhuttelu hyvin suunnitellulla ja huolella toteutetulla digitaalisella markkinoinnilla olisi looginen seuraava askel heidän myynnin ja markkinoinnin pellikirjassaan. Istuimme toukokuun alussa 2024 yhdessä Mikko Rindellin, Juho Vehviläisen ja Marko Oksasen kanssa määrittelemään tavoitteet yhteistyölle. LinkedIn-mainonta seuloontui nopeasti uudelleen aktivoidun yhteistyömme keihäänkärjeksi. Samalla totesimme, että Coventuresin digitaalisen markkinoinnin insfrastruktuuri vaati auditoimista. Auditoinnin lisäksi autoimme Coventuresia kunnostamaan niin evästehallinnan, sivuston konversioseurannan ja loimme valmiuden käyttää uudelleenmarkkinointia myös Googlen ja Metan mainosjärjestelmien ja verkostojen kautta.
LinkedIn-mainonnan Pelikirjamme versio 1 – POIMI ALTA KÄYTTÖÖSI
Työskenneltyämme LinkedIn-mainonnan parissa viimeiset kuukaudet aivan uudenlaisella sykkeellä, koimme nyt järkeväksi tiivistää oppimme prosessista ja siihen liittyvistä havainnosta artikkelin muotoon. Kuvaus lähtee liikkeelle siitä hetkestä kun asiakas on meihin yhteydessä ja lähdemme liikkeelle LinkedIn-mainonnan rakentamisen kanssa tyhjältä pöydältä. Sisältö on luotu alunperin musitilistaksi itsellemme, jotta meidän on suoraviivaisempaa keskittyä asiakkaidemme kampanjoiden suunnittelun pullonkauloihin.
LinkeDIn-mainonnan Tavoitteiden määrittely ja Valmistelutyöt
- Ymmärrä (asiakkaan) tavoitteet: Mitä asiakas haluaa saavuttaa (esim. liidien generointi, brändin tunnettuus, verkkosivuliikenne)?
- Määrittele mitä mainostetaan: Mille palvelukokonaisuudelle asiakas haluaa mainonnan kautta näkyvyyttä / myyntiä?
- Määrittele kuka tuottaa mainosluovat: Tuleeko mainosluovat (kuvat,teksti, video) meiltä vai asiakkaalta?
- Määrittele kohdeyleisö: Kysy ainakin toimiala, ammattinimikkeet, demografiset tiedot, maantieteellinen kohdennus.
- Käy läpi budjetti: Paljonko asiakas on valmis käyttämään kuukausitasolla / kampanjatasolla? Käytä laskuria apuna (kuva alla).
- Keskustele aikataulusta: Milloin kampanja(t) tulisi käynnistää ja kuinka kauan kestää?
- Keskustele mainostekstien tuottamisesta: Miten paljon asiakas haluaa olla mukana mainostekstien luomisessa?
- Kilpailija-analyysi: Onko kilpailijoita, joilta voidaan oppia tai jotka pitää huomioida?
- Avainmittarit (KPI) ja menestyksen mittaaminen: Miten menestys määritellään? (esim. liidien määrä, liidikohtainen hinta, klikkausprosentti, videokatseluiden määrä)
- Tavoitteiden mittaaminen: Onko LinkedIniin asetettu konversioseuranta kunnossa? Pitääkö tähän allokoida erikseen aikaa?
- Oikeudet: Pyydä asiakkaalta oikeuksia Campaign Manageriin ja yrityksen LinkedIn-sivun hallinnointiin. Ilman jälkimmäistä ei pysty luomaan uusia mainoksia.
- Luova ja tekstillinen tyyli: Kysy, onko asiakkaalla luovan sisällön tai tekstin ohjeita, kuten brändin äänensävy tai olemassa olevat materiaalit. Käytä brand personality slideria apuna, mikäli asiakas ei ole miettinyt tätä. (kuva alla)
Alla esitetty taulukko on kuva laskurista, johon viittaan yllä kohdassa 5. Tässä kuva käyttämästämme brand personality sliderista, jota käytämme sellaisissa projekteissa, joissa asiakas ei ole syystä tai toisesta vielä dokumentoinut tätä.
Kampanjasuunnitelma osa 1/2 – LinkedIN-mainosyleisöt ja laskeutumissivut
LinkedIn-Mainosyleisöjen määrittely
- Rakenna LinkedIn Campaign Managerissa tarkasti rajattu kohderyhmä hyödyntäen Campaign Managerin demograafisia kohdennusvaihtoehtoja.
- Määrittele demografiset tiedot: ainakin tittelit, toimialat, yrityksen koko, maantieteelliset sijainnit, senioriteettitasot.
- Mieti voidaanko hyödyntää mukautettua kohdistusta (esim. uudelleenmarkkinointi videon katselijoille, kuvamainoksen näkijöille, verkkosivuston/tietyn sivun kävijöille).
Kuvassa listataan yleisimmät tavat muodostaa LinkedIn-mainonnassa käytettäviä yleisöjä ja kohderyhmiä. Tutustu myös artikkeliin: LinkedIn-mainonnan kohdentaminen ja yleisön rakennus: Viisi (5) vaihetta haltuun.
Laskeutumissivut
- Päätä mille sivuille mainontaa ohjataan.
- Tarkista, että laskeutumissivu(t) on linjassa mainoksen viestin kanssa.
- Varmista, että seurantapikselit (LinkedIn Insight Tag) ovat käytössä laskeutumissivulla.
Kampanjasuunnitelma osa 2/2 – Tekniset kampanja-asetukset
Kampanjatavoite
Valitse sopiva kampanjatavoite.
- Tunnettuus
- Brändin tunnettuus: Tavoita enemmän ihmisiä julkaisuillasi
- Harkinta
- Verkkosivuvierailut: Saa enemmän klikkauksia kohdesivullesi
- Sitoutuminen: Lisää sosiaalista sitoutumista ja sivun seuraajia
- Videokatselut: Jaa videoitasi useammalle katsojalle
- Konversio
- Liidien generointi: Mainos tavoittelee liidejä LinkedInin sisäisen liidilomakkeen kautta
- Rekrytointiliidit: Käytössä vain, jos asiakkaalla on maksettu LinkedIn Talent -tili rekrytointiin
- Verkkosivun konversiot: Mainos tavoittelee liidejä verkkosivun kautta
- Työnhakijat: Lisää hakemuksia työpaikkoihisi
- Tunnettuus
Mainosmuoto
Valitse tavoitteiden perusteella sopivin mainostyyppi tai -tyypit. Mainosta kohdennetulle yleisölle LinkedInin uutisvirrassa (Sponsored Content).
- Yksittäiskuva (Single Image Ad): Käytetään yhden kuvan ja lyhyen tekstin avulla viestin välittämiseen suurelle yleisölle.
- Karusellikuva (Carousel Image Ad): Näytä useita kuvia, joista jokaisessa on oma viestinsä tai tarjouksensa.
- Videomainos (Video Ad): Käytä videoita kertomaan brändisi tarinaa tai esittelemään tuotteita.
- Tapahtumamainos (Event Ad): Mainosta tapahtumaasi ja tavoittele osallistujia.
- Dokumenttimainos (Document Ad): Voit jakaa brändiin liittyviä asiakirjoja, kuten e-kirjoja tai raportteja, ja näin lisätä brändin tunnettuutta tarjoamalla arvokasta sisältöä yleisöllesi.
Mainosta kohdeyleisöllesi suoraan LinkedInin viestitoiminnossa (Sponsored Messaging). Huom! Käytössä vain EU:n ulkopuolella.
- Keskustelumainos (Conversation Ad): Conversation-mainokset voivat olla tehokkaita, kun haluat herättää brändistä keskustelua suoraan kohdeyleisön kanssa.
- Message Ads (Message Ad): Kohdennetut yksityisviestit, jotka lähetetään suoraan LinkedIn-käyttäjien viestilaatikkoon. Tavoitteena on luoda henkilökohtaisempi yhteys.
MAINOSTEKSIT
- Luo mainosten otsikot ja kuvaustekstit vaadittujen speksien puitteissa
- Joko sovitusti itsenäisesti tai pyydä asiakasta osallistumaan
- Mainosmuotokohtaiset mainostekstispeksit (LISÄÄ / LINKITÄ TÄHÄN)
MAINOSLUOVAT
- Luo tavoitteiden perusteella sopivia mainosluovia
- Päätä headline, decription ja CTA-nappulateksti
- Osallista asiakasta mainosluoviin tulevien tekstien osalta tarvittaessa.
- Varmista, että noudatetaan brändin ohjeita (logot, värit, fontit).
- Päätä, montako mainosluovaa tarvitaan per kampanja.
KAMPANJASUUNNITELMA JA DOKUMENTOINTI
- Dokumentoi kampanjasuunnitelma Miro-taululle
- Jaa Miro-taulu asiakkaalle
Alla esimerkki Coventuresille toteutetusta kampanjasuunnitelmasta. Kampanjasuunnitelman visualisointi vie projektin alussa hieman aikaa, mutta säästää kokemuksemme mukaan aikaa myöhemmin.
UTM-parametrit
- Luo laskeutumissivulle sopivat UTM-parametrit (hyödynnä Notioniin luomaamme työkalua)
Mainosten sijoittelu (Placements)
- Varmista, että mainosten sijoitteluun ja näyttämiseen suuresti vaikuttava LinkedIn Audience Network joko päällä (ON) tai pois päältä (OFF) tavoitteidesi mukaisesti.
- Me haluamme aloitamme kampanjat lähtökohtaisesti niin, että tämä on pois päältä.
Budjetin Käytön valinta ja allokointi
- Päätä kampanjan päiväbudjetti tai kokonaisbudjetti.
- Määritä hintatarjousstrategia (manuaaliset tai automaattiset tarjoukset).
- Aseta näyttökertarajoitukset (jos tarpeen) välttääksesi mainosyleisön kyllästymisen
Aikataulun asettaminen
- Varmista ja aseta kampanjan aloitus- ja lopetuspäivämäärät tai vaihtoehtoisesti vain aloituspäivämäärä.
Konversioseuranta
- Lisää kampanjaan sopivat tavoitteet, joita kohti optimoidaan (jos tarvitaan).
LinkeDIn-mainonnan käynnistämisen Sisäinen tarkituslistamme
Kampanjan suunnittelu ja ylösajovaiheeseen lukeutuu merkittävä määrä muuttujia. Kaikkien asiakkaidemme lähtökohdat ovat lisäksi erilaisia. Siksi on tärkeää, että meidän sisäinen prosessimme kaiken tarkistamisen suhteen on selkeä. Tässä sisäinen tarkistuslistamme ennen LinkedIn-mainonnan käynnistämistä.
- Tarkista, että kohdeyleisö on valmiina mainostusta varten
- Tarkista mainosluovat
- Varmista, että kaikki visuaalit ja tekstit täyttävät LinkedInin mainosohjeet.
- Tarkista, että materiaalit ovat korkealaatuisia ja virheettömiä ja että niissä on relevantit mainostekstit.
- Tarkista tarvittaessa, että lead gen form on luotu ja kerättävät speksit tiedossa
- Tarkista että meillä on tarvittavat mainostekstit (otsikot ja kuvaukset) valmiina.
- Varmista, että kaikki tekstit ovat LinkedInin vaatimusten mukaisia.
- Varmista mainonnan tavoiteseurannan toiminta.
- Varmista, että LinkedIn Insight Tag on toiminnassa laskeutumissivulla konversioiden seuraamista varten.
- Tarkista, että UTM-parametrit on oikein toteutettu Google Analytics -seurantaa varten.
- Hyväksytä asiakkaalla:
- Jaa lopullinen kampanjasuunnitelma, materiaalit ja kohderyhmä asiakkaalle hyväksyttäväksi.
- Varmista, että asiakas on hyväksynyt kaiken tarpeellisen.
Toteutus: LinkeDIN-kampanjan Käynnistäminen ja KPI-seuranta
- Käynnistä kampanja.
- Aseta kampanja käyntiin LinkedIn Campaign Managerissa sovittuna aloitusaikana.
- Älä lähtökohtaisesti käynnistä kampanjaa vasten viikonloppua tai muuta aikaa, jolloin et pysty monitoroimaan kampanjaa sen käynnistämistä seuraavina päivinä
- Seuraa suorituskykyä:
- Seuraa keskeisiä suorituskykymittareita, kuten näyttökertoja, klikkauksia, CTR, konversioprosentti ja klikkauksen hinta.
- Tarkastele LinkedIn Campaign Managerin analytiikkaa säännöllisesti.
- Huomioi poikkeamat (esim. korkeat kustannukset ja alhainen sitoutuminen) ja optimoi tarpeen mukaan.
- Optimoi:
- Säädä budjettia, kohderyhmää tai tarjouksia varhaisten suorituskykytietojen perusteella.
- Testaa uusia luovia ratkaisuja tai tekstisisältöjä, jos tulokset eivät täytä odotuksia.
- Harkitse kohderyhmän laajentamista, jos tarpeen.
- Raportoi asiakkaalle (vähintään) viikoittain:
- Päivitä asiakasta säännöllisesti suoritusraporteilla.
- Anna oivalluksia ja suosituksia siitä, mikä toimii tai mitä pitää parantaa.
- Sopikaa seuraavista askelista jatkuvan optimoinnin tai uusien kampanjoiden suhteen.
Siinä se. Ensimmäinen versio LinkedIn-mainonnan pelikirjastamme ja sisäisestä tarkistuslistastamme. Tulemme päivittämään ja tarkentamaan sisältöä havaintojemme mukaan.
- LinkedInin sisäiset uudelleenmarkkinointiyleisöt - February 20, 2025
- LinkedIn-pikseli: Mikä se on ja miksi se on tärkeä? - January 31, 2025
- LinkedIn-mainostilin auditointiprosessi - November 4, 2024