Olet varmasti kuullut uudelleenmarkkinoinnista, josta käytetään markkinoijien puhekielessä myös vaihtelevasti termejä retargeting tai reta? Mutta tiesitkö, että LinkedIn-mainonnassa tätä uudelleenmarkkinointia on tarjolla kahta lajia? 

 1. URL-pohjainen uudelleenmarkkinointi

Uudelleenmarkkinointi, jossa kohdennat mainontaa perustuen verkkosivustosi sisältöjen kulutukseen, ja sen pohjalta LinkedIn Campaign Managerissa luotuihin uudelleenmarkkinointiyleisöihin. Tämä uudelleenmarkkinoinnin muoto vaatii LinkedIn Insight Tagin asentamisen verkkosivuille eli evästeiden tallentamisen verkkosivuvierailijoiden selaimelle.

2. Vuorovaikutuspohjainen uudelleenmarkkinointi

Uudelleenmarkkinointi, jossa kohdennat LinkedIn-mainontaa LinkedIn-käyttäjien sisältöjäsi kohtaan osoittaman vuorovaikutuksen (engagement) perusteella. Nämä uudelleenmarkkinointiyleisöt perustuvat siis käyttäjien LinkedInissä tekemiin toimiin. Yleisöt muodostuvat ilman verkkosivuliikennettä ja tästä syystä nämä yleisöt eivät tarvitse pikseliä, koska ne perustuvat LinkedInin omiin tietoihin käyttäjien toiminnasta alustalla.

 

Tämä kirjoitus käsittelee ennen kaikkea tätä vaihtoehtoa kaksi, jonka olen huomannut olevan myös digimarkkinoijien keskuudessa vähemmän tunnettu. Lisäksi nämä kaksi eri uudelleenmarkkinoinnin muotoa menevät maallikolla helposti sekaisin.

Vuorovaikutuksiin perustuvat LinkedIn-yleisöt käyttävät ensimmäisen osapuolen evästeitä eli kohdistavat mainontaa uudelleen niille, jotka ovat nähneet tai reagoineet mainoksiin jollain tavalla. Tämän tyyppinen uudelleenmarkkinointi toimii erinomaisesti silloin, kun haluat muistuttaa potentiaalisia asiakkaita yrityksestäsi tai kampanjoistasi ja ohjata heitä lähemmäs konversiota, mutta et esimerkiksi halua ohjata heitä vielä verkkosivuillesi. Tässä blogissa käymme läpi eri LinkedInin sisäiseen vuorovaikutukseen perustuvat uudelleenmarkkinointi-vaihtoehdot ja niiden käyttömahdollisuudet.

 

Ensimmäisen osapuolen evästeet korostuvat

Haluan selventää vielä lyhyesti yhden asiakokonaisuuden: evästeet, mitä ne ovat? Evästeet (cookies) ovat pieniä tiedostoja, joita verkkosivut tallentavat käyttäjän selaimeen. Niitä käytetään mm. tunnistautumiseen, analytiikkaan ja mainontaan. Kolmannen osapuolen evästeiden käyttö on jo rajoitettua monissa selaimissa (Safari, Firefox, Brave) ja Google Chrome poistaa ne asteittain tämän hetken tietojen mukaan vuoden 2025 aikana. 

Kun kolmannen osapuolen evästeet poistuvat, mainonnan kohdentaminen ja seurantaratkaisut siirtyvät yhä enemmän muiden vaihtoehtojen, kuten server-side trackingin, Conversions API:n ja ensimmäisen osapuolen evästedatan varaan.

Mitä tämä tarkoittaa mainostajille ja analytiikalle? Ensimmäisen osapuolen data on arvokkaampaa kuin koskaan. 

 

Esittelyssä vuorovaikutukseen (engagement) perustuvat LinkedInin Uudelleenmarkkinointiyleisöt


LinkedIn Campaign Managerin uudelleenmarkkinointivaihtoehdot. 

Uudelleenmarkkinointiyleisöt viittaavat yleisesti mainonnan kohderyhmiin, jotka perustuvat aiempaan vuorovaikutukseen yrityksesi sisältöjen kanssa LinkedInissä tai sen ulkopuolella. Voit luoda näitä yleisöjä esimerkiksi verkkosivukävijöistä, videon katselijoista tai mainokseen reagoineista käyttäjistä. Vuorovaikutukseen perustuvat uudelleenmarkkinointiyleisöt perustuvat käyttäjien LinkedInissä tekemiin toimiin. Yleisöt siis muodostuvat ilman verkkosivuliikennettä.

Käyn tässä alla läpi LinkedInin tarjoamat vaihtoehdot uudelleenmarkkinointiyleisöjen rakentamiseen. Käytän englanninkielisiä nimiä, jotta sinun on helpompi löytää nämä vaihtoehdot omasta LinkedIn Campaign Manageristasi.

 

1. Company Page Retargeting

  • Kohdenna käyttäjiä, jotka ovat vierailleet yrityksesi LinkedIn-sivulla tai olleet vuorovaikutuksessa sen sisällön kanssa.
  • Soveltuu erityisesti brändin tunnettuuden kasvattamiseen ja seuraajien aktivoimiseen.

2. Conversions API

  • Tarvitsee LinkedIn Campaing Managerin kautta tapahtuneita konversioita toimiakseen.
  • Mahdollistaa datan yhdistämisen LinkedInin ja yrityksesi järjestelmien välillä, jotta voit kohdistaa mainontaa konversiotietojen perusteella.
  • Sopii erityisesti pitkän myyntisyklin B2B-yrityksille, jotka haluavat tarkempaa kohdistusta.

3. Event Retargeting

  • Tavoita käyttäjiä, jotka ovat rekisteröityneet tai osallistuneet LinkedInin tapahtumaan.
  • Hyödyllinen esimerkiksi webinaareihin osallistuneiden muistuttamiseen palveluistasi.

4. Single Image Ad Retargeting

  • Kohdista mainoksia käyttäjille, jotka ovat aiemmin nähneet tai reagoineet yksittäiseen kuvamainokseen.

5. Conversation Ad Retargeting

  • Kohdenna käyttäjiä, jotka ovat olleet vuorovaikutuksessa Conversation Ad -mainoksesi kanssa.
  • Erinomainen tapa jatkaa keskustelua esimerkiksi ladattavan oppaan tai demon parissa.

6. Document Ad Retargeting

  • Tavoita käyttäjiä, jotka ovat katselleet tai ladanneet dokumenttimainoksen.
  • Sopii erityisesti B2B-markkinointiin, jossa oppaat ja whitepaperit ovat keskeinen osa mainonnan strategiaa.

8. Lead Gen Form Retargeting

  • Kohdista mainontaa käyttäjille, jotka ovat avanneet mutta eivät täyttäneet lead-gen lomaketta.
  • Erinomainen tapa parantaa liidien hankintaa muistuttamalla heitä lomakkeen täyttämisestä.

Viimeaikainen havaintomme: olemme huomanneet, että liidiformit tuottavat verrattain hyvin liidejä, mutta liidien kerryttäminen on ajoittain hyvin haastavaa. Emme tällä hetkellä suosi tätä mainostyyppiä pyörittämissämme kampanjoissa. Lue lisää LinkedInin mainosmuodoista täällä.

9. Video Ad Retargeting

  • Kohdenna käyttäjiä, jotka ovat katselleet videomainostasi.
  • Voit kohdentaa eri tavoin riippuen siitä, kuinka paljon videosta on katsottu (esim. 25 %, 50 %, 75 % tai 100 %).

 

Miten aloitat vuorovaikutukseen perustuvan uudelleenmarkkinoinnin LinkedInissä?

Jos haluat hyödyntää LinkedInin vuorovaikutukseen perustuvia uudelleenmarkkinointiyleisöjä, seuraa näitä vaiheita:

  1. Määrittele tavoitteesi – Haluatko lisätä konversioita, kasvattaa brändin tunnettuutta vai sitouttaa yleisöäsi?
  2. Aloita mainonta eri mainosmuodoilla ja kerää yleisöä mainosvuorovaikutusten perusteella. 
  3. Luo vuorovaikutukseen perustuvat uudelleenmarkkinointiyleisöt Campaign Managerissa.
  4. Suunnittele ja kohdenna uudet mainoksesi vuorovaikutusten perusteella – Käytä personoituja viestejä eri vaiheessa oleville (potentiaalisille) asiakkaille.

Mikäli koet tarvitsevasi apua uudelleenmarkkinoinnin aloittamiseksi LinkedInissä tai jossain muussa LinkedIn-mainontaan liittyvässä aiheessa, niin voit laittaa mulle matalalla kynnyksellä viestin LinkedInissä

 

Mirka Tallus