Olemme enenevissä määrin aloittaneet projekteja, joissa asiakkaamme on jo pyörittänyt LinkedIn-mainontaa joko omin voimin tai jonkun toisen kumppaninin kanssa. Tällöin ensimmäinen askel yhteistyössä on usein LinkedIn-mainostilin ja sen sisältävien kampanjoiden auditointi.

Mitä teemme kun lähdemme auditoimaan LinkedIn-mainostiliä?

Koska tämä kysymys tulee usein vastaan, niin päätin avata auditointiprosessimme perusrakenteen tähän alle. Tämän rungon avulla voit lähteä myös omatoimisesti auditoimaan mainostiliäsi. Mikäli etsit auditoinnin sijasta enemmän apuja siihen miten koko LinkedIn-mainonnan käynnistämistä pitäisi lähestyä, niin suosittelen sinua tutustumaan LinkedIn-mainonnan pelikirjaamme. Siinä avaan kaikkia niitä vaiheita, joita mainonnan pystytyksessä huomioimme.

LinkedIn-mainostilitasolla auditoimamme osa-alueet

Mainostilitasolla viittaan siis koko koko LinkedIn Campaign Manager:ia koskeviin asioihin, jotka koskettavat kaikkia tilin  kampanjoita ja mainoksia.

  • Onko LinkedIn Insight Tag asennettu?
  • Onko konversioseurannassa asetettuja yhteydenottoon liittyviä konversiotapahtumia?
  • Onko yrityksen LinkedIn profiilisivu kunnossa ja aktiivinen?

LinkedIn-kampanjatasolla auditoimamme osa-alueet:

Kampanjataso on se osa-alue, jossa on auditoinnin näkökulmasta yleensä eniten läpikäytävää. Osana auditointia linkitämme mainostilin myös käyttämillemme LinkedIn mainonnan Looker Studio -raportointinäkymiin, jotta saamme nopeammin paremman käsityksen kampanjoiden kokonaiskuvasta.

  • Kuinka paljon kampanja tuottaa suhteessa sen kustannuksiin?
  • Jos tavoitteena on toiminto, kuten lataus tai tilaus, mikä on yhden konversion hinta?
  • Audience Penetration: Miten suuri prosentuaalinen osa yleisöstä on nähnyt mainoksen?
  • Mitä kampanjoilla tavoitellaan? Mikä objective on käytössä?
  • Noudattavatko kampanjoiden nimet jotain tiettyä nimeämisstrategiaa?
  • Montako kampanjaryhmää on käynnissä? Ovatko kampanjaryhmät loogisia suhteessa mainoksiin?
  • Montako kampanjaa jokaisessa ryhmässä on käynnissä? Pitäisikö kampanjoita jaotella selkeyden vuoksi eri kampanjaryhmiin tai esim. budjetäärisistä syistä?
  • Paljonko kampanjoihin on budjetoitu käyttörahaa? Onko budjetti asetettu mainosryhmätasolle vai kampanjatasolle?
  • Onko kampanjoissa käytössä daily vai lifetime budget?
  • Onko käytetty raha sopiva suhteessa klikkihintoihin tai kampanjan hintatarjoukseen nähden?
  • Jakautuuko käytettävä budjetti tasaisesti eri kampanjoihin/mainoksiin? Vai viekö joku kampanja isomman osan budjetista?
  • Millä aikavälillä tuloksia on yritetty saada?

Käytetyn kohdennuksen ja yleisön auditointi:

Mainonnan kohdentaminen ja yleisön rakennus on hyvin tärkeä osa-alue. Tästä syystä sille on luonnollisesti omistettu kokonaan oma osionsa auditointiprosessissamme.

  • Mitä seuraavista vaihtoehdoista on käytetty kampanjoissa kiinni olevien yleisöjen rakennukseen. Onko yleisössä riittävästi ihmisiä?
  • Onko yleisössä epärelevantteja senioriteettitasoja
  • Ovatko retargeting-yleisöt käytössä jossain muodossa? Verkkosivuilla käyneet tai mainosta klikanneet tms?
  • Onko Audience expansion pois päältä?
  • Onko Audience network pois päältä?

Mainossisältöjen auditointi:

Törmäämme aika harvoin tilanteisiin, joissa LinkedIn-mainonnan tulosten pullonkaulana ovat olleet itse mainossisällöt. Viittaan nyt siis jo LinkeDIn-mainontaa pyörittäviin yrityksiin. LinkedIn-mainontaa vasta suunnitteleville yrityksille mainossiällöt voivat toki olla pullonkaula. Siksi tarjoamme palveluna mainossisältöjen tuotantoa myös LinkedIn-kampanjoihin.

  • Onko kirjoitusvirheitä/epäolennaisuuksia?
  • nko mainosten laatu (pikselit) hyvä?
  • Palveleeko mainos kampanjan tavoitetta? Esim. houkutteleeko klikkaamaan tai tarjoaako tarpeeksi ylätason kuvaa yrityksestä?
  • Onko mainoksissa selkeä CTA eli toimintakehoite?
  • Onko jokaisessa kampanjassa on vähintään 3 mainosta?
  • Vastaako mainoscopy haluttuun tavoitteeseen?

Hintatarjoustrategian & mainonnan kohdesivujen auditointi

Koska LinkedIn mainonnan hinnoittelu perustuu kilpailutilanteeseen ja siitä syntyvään huutokauppaan, niin olennaista on auditoida myös kampanjassa käytetty hintatarjousstrategia. Tämän lisäksi suuresta osasta LinkedIn-mainoksia pyritään ohjaamaan jollekin mainonnan kohdesivulle. Tästä syystä auditointiprosessimme kattaa myös nämä mainonnan kohdesivujen arvioinnin.

En nyt luettavuuden takia sisällyttänyt tähän kirjoitukseen aivan kaikkia auditointiprosessimme vaiheita. Mikäli kiinnostus heräsi ja haluaisit keskustella kanssani tarkemmin siitä miten mainonnan auditointia tai muuta kehitystä kannattaisi lähestyä, niin löydät yhteystietoni täältä tiimisivulta. Voit vaihtoehtoisesti laitaa minulle viestiä myös LinkedInissä.

Mirka Tallus
Latest posts by Mirka Tallus (see all)