LinkedIn-pikseli (LinkedIn Insight Tag) on JavaScript-koodinpätkä, jonka voit asentaa verkkosivustollesi. Asennus tehdään joko Tag Manager -järjestelmän kautta tai suoraan verkkosivun koodiin. Sen avulla voit kerätä dataa verkkosivustosi kävijöistä ja parantaa LinkedIn-mainonnan tehokkuutta kohdistamalla viestisi niille, jotka ovat jo törmänneet brändiisi, palveluihisi tai tuotteisiin kerran tai useammin.

Jos käytät evästehallintatyökalua, kuten Google Consent Modea, pikselin tulisi kerätä tietoa verkkosivukävijästä vain, jos käyttäjä antaa suostumuksen markkinoinnin tai mainonnan evästeiden käyttöön. Näin ei kuitenkaan aina ole.

Pikselin avulla voit

  • seurata verkkosivuilla käyneitä ja kohdentaa heille mainontaa käyntinsä perusteella eli luoda kohderyhmiä uudelleenmarkkinointia varten. 
  • Nähdä ja analysoida verkkosivuilla tapahtuneita mainonnan tuottamia konversioita.

Voit esimerkiksi ohjata liikennettä kiinnostavaan blogikirjoitukseen, tuote- tai palvelusivulle ja tämän jälkeen kohdentaa mainontaa sivulla vierailleille. Tämä kohderyhmä on jo osoittanut mielenkiintoa yritystäsi kohtaan ja reagoi tällöin todennäköisemmin mainontaasi.

Miten LinkedIn-pikseli toimii?

Kun käyttäjä vierailee verkkosivustollasi, pikseli kerää anonyymisti tietoja käyttäjän toiminnasta, kuten millä sivuilla hän vierailee ja mitä toimintoja hän suorittaa (esim. lomakkeen täyttö tai osto). LinkedIn-pikseli yhdistää nämä tiedot LinkedInin käyttäjäprofiileihin anonyymisti. Tämä auttaa kohdentamaan mainontaa tarkemmin, esimerkiksi näyttämällä mainoksia henkilöille, jotka ovat jo osoittaneet kiinnostusta yrityksesi tuotteisiin tai palveluihin.

Pikselin avulla voit seurata, kuinka moni LinkedIn-mainoksen nähnyt tai klikannut käyttäjä suorittaa halutun toimenpiteen verkkosivustollasi, kuten rekisteröityy tai ostaa tuotteen. Pikseli tarjoaa myös arvokasta dataa mainoskampanjoidesi toimivuudesta, mikä auttaa optimoimaan kampanjoita parempien tulosten saavuttamiseksi.

Pikseli toimii selaimessasi näin

  1. Kun käyttäjä vierailee verkkosivustolla, jossa LinkedIn-pikseli on asennettu, verkkosivuston HTML-koodi lataa LinkedInin tarjoaman JavaScript-tiedoston.
  2. Tämä tiedosto sisältää koodin, joka suorittaa kaikki pikselin toiminnot.
  3. Kun verkkosivun evästekyselyssä markkinoinnin tai mainonnan evästeet hyväksytään, pikseli asettaa selaimeen evästeitä, jotka voivat sisältää tietoa käyttäjän istunnosta, kuten
    • Tietoa verkkosivuston käytöstä (esim. katsellut sivut, vierailun kesto).
    • Yksilöllinen tunniste, joka auttaa LinkedIniä yhdistämään verkkosivuston vierailijan LinkedIn-profiiliin anonyymisti.
    • Käyttäjän toiminnot: Klikkaukset, lomakkeiden täytöt tai muut konversioksi määritetyt tapahtumat.
    • Aikaleima: Milloin tapahtuma on tapahtunut.
    • URL: Sivun osoite, jolla käyttäjä vierailee.

Miten saan LinkedIn-pikselin seuraamaan haluamiani liiketoiminnallisia tavoitteita?

Jotta LinkedIn-pikseli voi seurata haluamiasi liiketoiminnallisia tavoitteita eli konversioita, sinun tulee ensin määrittää selkeästi, mitä haluat mitata, ja tämän jälkeen asentaa konversio- eli tavoiteseuranta niiden mukaisesti. Konversioseuranta onnistuu helpoiten käyttämällä Tag Manager -järjestelmää (esim. Google Tag Manager), joka tekee verkkosivuille järjestelmään tehtyjen asetusten perusteella JavaScript-koodimuutoksia.

Liiketoiminnallisia tavoitteita ovat esimerkiksi

  • Yhteystietolomakkeen täytöt
  • Osto tai tilaus
  • Oppaan lataus
  • Uutiskirjeen tilaus
  • Ilmoittautuminen tapahtumaan
  • Prioriteettisivulla vierailu, esim. Hinnoittelu tai Kiitos-sivu

Jos tarvitset apua mainonnan tavoitteiden suunnittelussa tai teknisessä konversioiden seurannassa, ota meihin yhteyttä ja autamme sinua mielellämme eteenpäin >>

Oikein asennetun pikselin ja konversioseurannan avulla näet LinkedIn Campaign Managerista kuinka käyttäjät ovat edenneet konversion saavuttamiseksi, esimerkiksi:  Nähneet mainoksen → Klikanneet mainosta → Suorittaneet halutun toimenpiteen.

Miten LinkedIn-pikseli auttaa tehostamaan mainontaa?

  1. Tarkempaa dataa
    Pikseli kertoo, mitkä kampanjat, mainokset tai kohderyhmät tuottavat parhaita tuloksia. Näet esimerkiksi, mitkä mainokset johtavat ostoihin, yhteydenottoihin tai muihin konversioihin.
  2. Parempi kohdistus
    Pikseli oppii verkkosivukävijöidesi käyttäytymisestä, jolloin LinkedIn pystyy eri kampanjatavoitteita hallinnoimalla automaattisesti optimoimaan mainosten näyttöä ihmisille, jotka todennäköisesti suorittavat halutun toimenpiteen (esim. täyttävät lomakkeen).
  3. Tehokkaampi budjetin hyödyntäminen
    Mainoskampanjoista saadun datan avulla voit keskittää budjettisi niihin mainoksiin ja kampanjoihin, jotka tuottavat parasta vastinetta rahallesi.

LinkedIn-pikselin asennus

Ennen kuin asennat LinkedIn-pikseliä, suosittelemme ensin asentamaan Google Tag Managerin pikseleiden ja konversioseurannan asetusta ja hallinnointia varten. Se helpottaa tagien asentamista ja seurannan tarkentamista, verkkosivualustasta riippumatta. Vaikka et itse haluaisikaan opetella Tag Managerin käyttöä, voit antaa käyttöoikeudet esimerkiksi toimistokumppanillesi. Tällöin toimisto voi helposti asentaa tarvitsemansa seurantakoodit ja tavoiteseurannan.

Google Tag Managerin asentaminen onnistuu manuaalisesti muokkaamalla sivun lähdekoodia. Katso tarkemmat asennusohjeet täältä. 

Kun Tag Manager on asennettu, on myös LinkedIn Insight Tag -pikselin asennus helpompaa.

 

LinkedIn-pikselin käyttöönotto

Luo Insight Tag LinkedInissä:

    • Mene LinkedIn Campaign Manageriin.
    • Valitse Data ja klikkaa Signals Manager. Sivulle aukeaa alla oleva näkymä
    • Klikkaa Create Insight Tag.
    • Asenna koodi verkkosivustollesi:
      • Valitse alasvetovalikosta I will use a Tag Manager ja kopioi Partner ID. 
      • Asenna pikseli Google Tag Managerissa
        • Avaa Google Tag Manager ja tee asennus loppuun.
        • Luo uusi tag, johon olet hakenut kirjastosta tag-pohjan nimeltä LinkedIn InsightTag 2.0.
        • Aseta kaikki sivut triggeriksi.
        • Varmista, että tagin asetukset mukailevat yrityksesi voimassaolevia evästekäytäntöjä.
        • Käytä esimerkiksi Tag Assistant -työkalua varmistaaksesi, että pikseli toimii oikein ja dataa kerätään LinkedIniin.
    • Jos pikselin asennus vaikuttaa hankalalta, ei hätää! Ole meihin yhteydessä ja laitamme LinkedIn-pikselisi kuntoon. 
Mirka Tallus